تیر ۰۴, ۱۴۰۱ ۱۸:۱۴ Asia/Dushanbe
  • تاشکند میزبان دومین نشست وزرای انرژی شانگهای
    تاشکند میزبان دومین نشست وزرای انرژی شانگهای

دومین نشست وزرای انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به ریاست ازبکستان در شهر «تاشکند» به صورت نیمه حضوری برگزار شد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر شانگهای ازسوی چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد. در نشست این سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند.

هم اکنون ایران نیز در حال گذر از فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است. 

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از فارس ، در این نشست که با سخنرانی «عظیم احمدخواجه‌یف» معاون اول وزیر انرژی ازبکستان و «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای افتتاح شد، روسای انرژی کشورهای عضو این سازمان از جمله هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان بر گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه انرژی تاکید کردند.

معاون اول وزیر انرژی ازبکستان با اشاره با توسعه انرژی تجدید پذیر در این کشور و نقش جهانی در گذر به انرژی «سبز» در اقتصاد گفت: هم اکنون موضوع یافتن راه‌های موثر عبور به انرژی «سبز» یک مساله جهانی است و تبادل تجربیات در این زمینه و اجرای طرح‌های مشترک برای حل وفصل مسایل و توسعه آن، کمک می‌کند.

معاون اول وزیر انرژی ازبکستان همچنین آمادگی این کشور را برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در زمینه انرژی با تمام کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد.  

در پایان این نشست برنامه اجرای عملی طرح‌های همکاری‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه انرژی امضا و برنامه همکاری‌های کشورهای عضو این سازمان در زمینه بهره برداری از منابع تجدید پذیر انرژی تصویب شد.   

کلیدواژه