مرداد ۱۹, ۱۴۰۱ ۰۹:۰۱ Asia/Dushanbe
  • تحلیل- یکسالگی حکومت طالبان افغانستان

با گذشت یکسال از حکومت مجدد طالبان در افغانستان،رنج و درد مردم این کشور در مقایسه با دوران اشغال این کشور توسط امریکا و ناتو (2001 -2021) افزایش یافته است.

گروه طالبان که در اوت سال 2021 قدرت را مجددا در افغانستان بدست گرفت، وعده داده بود، درد و رنج مردم این کشور را کاهش دهد و آن گونه در مقام حکمرانی، عمل کند که جان و مال مردم افغانستان را حفظ کند و آزادی های آنان را به رسمیت بشناسد.  

نگاهی به اظهارات ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در اولین نشست خبری پس از سرنگونی حکومت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان و فتح کابل، نشان می دهد که این گروه تقریبا به هیچ یک از وعده های خود که مجاهد آن را به مردم نوید داده بود،عمل نکرده و حتی بر خلاف شعارهایش پیش رفته است. 

گروه طالبان مدعی شده بود که مردم افغانستان در آینده تغییری مثبت را در زندگی خودشان شاهد خواهند بود. این ادعا در حالی است که در یکسال اخیر نه تنها شرایط مردم این کشور در مقایسه با دوران قبل بهتر نشده است بلکه با بحران های بیشتری مواجه شده اند.

افزایش بی سابقه تورم و هزینه های زندگی در افغانستان به گونه ای است که بسیاری ازنهادهای بشردوستانه درباره وقوع بحران انسانی در این کشور به دلیل قحطی و گرسنگی میلیون ها نفردر افغانستان هشدار می دهند.

طالبان این وعده را مطرح کرده بود که امنیت را به عنوان اصلی ترین نیاز آحاد جامعه و به خصوص اقلیت ها درافغانستان، تامین کند که با گذشت یکسال از حکومت این گروه در این کشور نه تنها امنیت را به ارمغان نیاورده  بلکه دامنه تهدیدات امنیتی برای مردم از جمله اقلیت های مذهبی و قومی گسترش یافته است.

در یکسال اخیر اقلیت شیعیان در افغانستان بارها و بارها  هدف حملات تروریستی گروه داعش بوده است که متاسفانه این حملات هدفمند در سایه ی توجهی دولت طالبان به تکالیف و وعده هایش به تامین امنیت عموم مردم این کشور رخ داده است.

 طالبان درباره جامعه زنان وعده داده بود که دستکم حقوق آنان را در چارچوب  شریعت اسلامی محترم بشمارد .در دوره حکومت در یکسال گذشته نه تنها، زنان افغانستان نتوانستند از حقوق خود مطابق با موازین شریعت اسلام بهره مند شوند بلکه دولت طالبان ، مانع از حضور زنان در کار و تحصیل شده اند.

به رغم تاکیدات فراوان در دین اسلام برای فراهم شدن زمینه آموزش و تحصیل برای زنان و دختران اما دولت طالبان به بهانه های واهی، یکسال است که مدارس دخترانه را در افغانستان تعطیل کرده و فعالیت اجتماعی و حضور زنان در مشاغل مختلف را ممنوع کرده است.

سخنگوی طالبان یکسال پیش وعده داده بود رسانه ها آزادانه و مستقلانه در افغانستان فعالیت خواهند داشت، اما در 12 ماه سپری شده از حاکمیت مجدد طالبان در این کشور رسانه ها به شدت محدود شده و این گروه ضوابط سختگیرانه  ای را برای آنان اعمال کرده است که عملا ماهیت فعالیت رسانه ای را به محاق برده است.

دولت طالبان که در اثر فشار جامعه جهانی وعده تشکیل دولت فراگیردرافغانستان را داده بود اما در یکسال اخیر نه تنها گامی در این زمینه  برنداشته بلکه با تاکید برقوم گرایی خاص در عرصه  حکمرانی، ضمن ایجاد بی اعتمادی  بیشتر عمومی در این کشور ، سبب شده تا جامعه جهانی نیز با عدم شناسایی رسمی حاکمیت طالبان، چالش های معیشتی مردم تشدید شود.

به نظر می رسد تا زمانی که طالبان در مسیر تحقق وعده هایش حرکت نکند و به اصل جمهوریت  در افغانستان احترام نگذارد، شرایط  سخت کنونی در این کشور تغییرنخواهد کرد.       

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه