مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ ۱۵:۲۷ Asia/Dushanbe
  • اعتراض زنان افغان در کابل به عملکرد دولت طالبان در افغانستان

زنان افغانستان به عملکرد دولت طالبان و به منظور احقاق حقوقشان در کابل پایتخت این کشور اعتراض کردند .

گروه طالبان که 15 اوت 2021 در افغانستان به قدرت رسیده است وعده داده در مقایسه با دوره ای که پیش از این در سالهای 2001-1996 قدرت را در دست داشت، درباره رعایت حقوق بشر و حقوق زنان، انعطاف پذیرتر باشد.اما بیشتر مردم افغانستان و جامعه جهانی معتقدند آنها به تدریج حقوق افغان ها و به ویژه زنان را محدود کردند و مانع بازگشت آنها به مدارس شدند و اجازه ندادند زنان در بسیاری از مشاغل دولتی به کار گرفته شوند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،در آستانه‌ی یک سالگی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، شماری از زنان فعال و معترض بار دیگر امروز( شنبه ) در کابل به خیابان آمدند، اما با شلیک‌های تیرهای هوایی نیروهای طالبان مواجه شدند.

این زنان  در مرکز شهر کابل  شعارهای «کار، نان و آموزش» و «عدالت عدالت، خسته‌ایم از جهالت» سر دادند.

زنان افغان می گویند که در ادامه‌ی اعتراضات قبلی‌شان، این بار نیز در برابر «بی‌عدالتی، جنایات» و اسارت زنان از سوی طالبان، دست به اعتراض زده‌اند.

گزارش ها حاکیست نیروهای طالبان با شلیک‌های تیرهای هوایی تظاهرات‌ زنان را سرکوب کردند  و مبایل‌های برخی از زنان را نیز شکستند .

به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان ، با تعطیلی مدارس دخترانه همراه شد، البته اکثر نظامیان و کارمندان زن ادارات نیز شغل خود را از دست داده اند.

کلیدواژه