آبان ۲۵, ۱۴۰۱ ۱۱:۰۰ Asia/Dushanbe
  • تفسیر-«کابل» نامزد پایتخت فرهنگی جهان اسلام  در سال  ۲۰۲۴

نماینده ویژه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در دیدار با وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان، از پیگیری روند انتخاب کابل به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۲۴ خبر داد.

«طارق بخیت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و «یوسف بن محمد الضبیعی» معاون سیاسی این سازمان در سفر به کابل با «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه دولت طالبان دیدار و گفتگو کردند.

 وزارت خارجه دولت طالبان در بیانیه ای اعلام کرد ، بازگشایی رسمی دفتر سازمان همکاری اسلامی در کابل، تأسیس دانشگاه بین‌المللی اسلامی در افغانستان و همچنین  پیگیری روند انتخاب کابل به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای 2024 از محورهای این دیدار بود.«طارق بخیت» دردیداربا «امیرخان متقی »گفت: با هدف اجرای تصمیم‎‌‌های نشست فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به کابل سفر کرده است.

نامزدی کابل برای پایتختی فرهنگی جهان اسلام در سال 2024 درحالی است که نگرانی های زیادی درباره این تصمیم مهم فرهنگی وجود دارد.

اگرچه شهر تاریخی غزنی افغانستان در سال 2013 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تعیین شده بود،اما تحولات این کشور در اگوست 2021 به بعد کاملا با سال های پیش از ان تفاوت کرده است و به همین علت نامزدی کابل برای پایتختی فرهنگی جهان اسلام در سال 2024 با پرسش ها و تردیدهای بسیاری از سوی فعالان حوزه  فرهنگ در افغانستان مواجه شده است.

از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در سال گذشته، تغییرات بنیادینی در سیاست های فرهنگی افغانستان به وجود آمده است که از ان به عنوان محدودیت ها  و رویکردهای غیر فرهنگی به حوزه فرهنگ تعبیر شده است. 

دولت طالبان با اعمال سیاست های جدید درعرصه های متنوع فرهنگی در افغانستان تحت عنوان امارت اسلامی،عملا فضایی را به وجود اورده است که با مفاهیم فرهنگی که درآموزه های تعالی بخش دین اسلام آمده است ،سازگاری ندارد.

درحالی که دولت طالبان خود را حاکمیتی اسلامی درافغانستان معرفی کرده است ،انتظاراین است که سیاست های فرهنگی این گروه متاثر از آموزه های دین اسلام مبتنی بر محترم شمردن حقوق فردی و اجتماعی برای زنان و مردان و پاسخگویی به نیازهای اقشار مختلف مردم این کشور در بخش فرهنگ باشد.

در بیش از یکسال گذشته،برخی تصمیمات دولت طالبان از جمله ممنوعیت سفر زنان بدون محارم آنها ،ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان ،محدودیت های گسترده برای رسانه ها و عدم توجه به حقوق اقوام و اقلیت ها در افغانستان ،موجب شده تا فعالان حوزه فرهنگ در این کشور آنها را تصمیماتی غیر فرهنگی و در تضاد با مفاهیم تعالی بخش دین اسلام که برای به کمال رساندن جامعه است،ارزیابی کرده اند.

درچنین شرایطی که دولت طالبان بر خلاف آموزهای دین اسلام که منادی رحمت وکرامت جامعه است،اصول فرهنگی جامعه اسلامی افغانستان تغییر و آنرا به تعریفی غیر واقعی کشانده است،این نگرانی وجود دارد که انتخاب کابل به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نتواند پیام رسان مناسبی برای آموزهای ناب فرهنگی اسلام  وتلاش برای جذب فرصت های مطالعاتی اندیشه ورزان حوزه فرهنگی سایرادیان برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم و نشر آنها باشد.

 بنابراین، در حال حاضرشرایط برای افغانستان و شهر کابل جهت تبدیل شدن به پایتختی فرهنگی جهان اسلام برای انتقال پیام فرهنگ مودت ، دوستی و همزیستی مسالمت آمیز به نمایندگی از کشورهای اسلامی با سایر کشورها و ادیان دیگر چندان فراهم نیست و باید دولت طالبان در سیاست های فرهنگی خود تغییرات بنیادین ایجاد کند.      

کلیدواژه