اسفند ۱۹, ۱۴۰۱ ۱۸:۱۱ Asia/Dushanbe
  • توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه
    توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پس از سفر فوریه گذشته «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از دوشنبه ششم مارس، با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهوری ایران، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با دبیرشورای عالی امنیت ملی عربستان در چین آغاز کرد.


در پایان مذاکرات ایران و عربستان، امروز جمعه ۱۰ مارس  بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.


در این بیانیه‌ آمده است: جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفت‌وگوهای انجام شده بین دوطرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی) از رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفت‌وگوهای انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن قدردانی کردند.


این بیانیه سه‌جانبه می افزاید: در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.


بر اساس بیانیه سه جانبه ایران،عربستان و چین، وزیران امورخارجه ایران و عربستان جهت اجرای از سرگیری روابط و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفیر با یکدیگر ملاقات می‌کنند.


در این بیانیه ، ایران و عربستان با تاکید بر احترام به حاکمیت و  دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ  ۲۰۰۱.۴.۱۷ (برابر با ۱۳۸۰.۱.۲۸خورشیدی) و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۹۹۸.۵.۲۷ (برابر با ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی) توافق کردند.
در بیانیه سه جانبه ایران، عربستان و چین، سه کشور اراده قاطع خود را جهت به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کردند.

کلیدواژه