اسفند ۲۶, ۱۴۰۱ ۱۷:۵۴ Asia/Dushanbe
  • دیدگاه هنری کیسینجر درباره توافق ایران و عربستان
    دیدگاه هنری کیسینجر درباره توافق ایران و عربستان

وزیر خارجه پیشین و استراتژیست مشهور آمریکایی میانجیگری چین در توافق ایران و عربستان را عامل تغییر مرجعیت دیپلماسی در نظام بین‌المللی خواند.

در جریان مذاکرات ایران و عربستان در شهر پکن، دو کشور روز جمعه (11 مارس) توافق کردند که پس از ٧ سال، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

بر اساس توافق دو کشور، وزیران امورخارجه ایران و عربستان سعودی ضمن ملاقات با یکدیگر، حداکثر تا دو ماه، زمینه‌های اجرایی تبادل سفیران و بازگشایی سفارتخانه‌ها و همچنین سایر الزامات برای از سرگیری روابط را فراهم خواهند کرد.

عربستان سعودی سوم ژانویه ۲۰۱۶ به بهانه حمله برخی افراد به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین و استراتژیست معروف آمریکایی توافق ایران و عربستان سعودی را تغییر اساسی در وضعیت و تحولات منطقه غرب آسیا خواند.

کیسینجر افزود، ظهور پکن به عنوان یک میانجی صلح در دراز مدت مرجعیت دیپلماسی در نظام بین المللی را تغییر خواهد داد و ایالات متحده دیگر یک قدرت کافی برای میانجیگری بین کشورها محسوب نمی شود و چین اکنون سهم خود را در این زمینه طلب میکند.

کیسینجر با بیان اینکه چین در سالهای اخیر به دنبال مشارکت در نظم جدید جهانی است توضیح داد که توافق ایران و عربستان هم از سمت پکن برای ایفای چنین نقشی است. 

کلیدواژه