بهمن ۱۴, ۱۴۰۲ ۱۲:۲۲ Asia/Dushanbe
  • تفسیر ؛ حملات گسترده به عراق وسوریه؛ آتش افروزی جدید آمریکا در منطقه
    تفسیر ؛ حملات گسترده به عراق وسوریه؛ آتش افروزی جدید آمریکا در منطقه

آمریکا که سال هاست با حضور نظامی در منطقه غرب آسیا در راستای منافع خود و متحدانش این منطقه را دچار ناامنی و بی ثباتی کرده است هر از چند گاهی با اقدامات تهاجمی به آتش افروزی در این منطقه حساس دامن می زند.

در جدید ترین اقدام در این زمینه ، فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام در بیانیه ای اعلام کرد که جمعه شب نیروهای ارتش ایالات متحده بیش از 85هدف را با هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند، هدف قرار دادند که در این حملات هوایی بیش از 125مهمات دقیق به کار گرفته شد .سنتکام مدعی شد که در این حملات مراکز فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها و انبارهای پهپادها و تاسیسات زنجیره تامین تدارکات و مهمات گروههای مقاومت در عراق و سوریه که به ادعای آن حملات علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف را تسهیل می‌کردند هدف قرار گرفتند.

کاخ سفید نیز در قالب بیانیه بایدن مدعی شد که این حملات واکنشی به حمله اخیر به یک پایگاهش است. در حمله پهپادی به پایگاه آمریکا در روز یکشنبه موسوم به برج 22 در نزدیکی مرزهای اردن و سوریه 3 نظامی کشته و ۳۴ نفر از نظامیان آمریکایی زخمی شدند.بایدن در بیانیه‌ خود ضمن اشاره به حمله نیروهای نظامی آمریکا به اهدافی در تأسیسات عراق و سوریه که برای حمله به نیروهای آمریکایی از آن استفاده می‌کردند، تاکید کرد که  این حملات ادامه خواهد یافت. مساله مهمی که رئیس جمهور آمریکا مدعی آن شده این است که آمریکا به دنبال جنگ در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر جهان نیست.

این در حالی است که آمریکا مسئول بسیاری از جنگ ها در نقاط مختلف جهان پس از جنگ جهانی دوم ، در دوره جنگ سرد و پسا جنگ سرد بوده است. به ویژه حملات ایالات متحده به افغانستان و عراق در دهه اول قرن بیست ویکم و اشغال این دو کشور نه فقط موجب مرگ هزاران نفر از ساکنان این کشورها شد بلکه زمینه ساز گسترش تروریسم در منطقه غرب آسیا گردید. در وهله بعد واشنگتن با ایجاد ائتلاف غربی و عربی به دامن زدن به جنگ در سوریه در پی  ناآرامی های این کشور از سال 2011 به بعد پرداخت که پیامد آن کشتار گسترده مردم سوریه و عراق و مهاجرت میلیون ها نفر از اهالی این کشورها و گسترش بی سابقه  فعالیت گروههای تروریستی بود.

از سوی دیگر آمریکا با حمایت های همه جانبه از رژیم صهیونیستی در هفتاد سال گذشته نقش اصلی و پشتیبان محوری از این رژیم نسل کش را ایفا کرده و در جریان جنگ کنونی در غزه نیز با تدارک تسلیحاتی و حمایت سیاسی از آن در شورای امنیت سازمان ملل و وتو قطعنامه ها در نقش حامی بی قید و شرط اسرائیل ظاهر شده است.

مساله مهم این است که حمله هوایی آمریکا علیه مواضع گروههای مقاومت در عراق و سوریه در زمانی انجام می شود که غرب آسیا با توجه به تداوم جنگ غزه و حمایت های همه جانبه واشنگتن از رژیم صهیونیستی از یک سو و واکنش محور مقاومت به این امر با حملات در دریای سرخ علیه شناورهای وابسته به رژیم صهیونیستی و نیز حملات به پایگاه های آمریکایی در اوج التهاب قرار دارد.

با توجه به اینکه چهارمین ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه نیز در حال سپری شدن است، آمریکا هم چنان به حمایت همه‌جانبه‌ از رژیم صهیونیستی ادامه می دهد. گروههای مقاومت اسلامی در غرب آسیا از جمله در عراق و سوریه و همچنین نیروهای یمنی به دنبال حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و حمایت همه جانبه واشنگتن از این رژیم ، بارها به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد و در عمل نیز حملات متعددی علیه این پایگاهها انجام داده اند.

گروههای مقاومت در منطقه از جمله در عراق بارها اعلام کرده اند که حملات آنها به پایگاه های آمریکایی در عراق و سوریه در واکنش به پشتیبانی های کلیدی واشنگتن از تل آویو صورت می گیرد. این گروهها بارها تاکید کرده اند که این حملات تا زمان تغییر سیاست آمریکا در این زمینه و وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف حملات به نوار غزه و نسل کشی فلسطینی ها ادامه پیدا خواهد کرد.

در عین حال واشنگتن در رویکردی فرافکنانه همواره تلاش کرده تا ایران را به حملات گروههای مقاومت علیه پایگاههای آمریکا و علیه منافع رژیم صهیونیستی ارتباط دهد. در مقابل ایران بارها اعلام کرده که حمایت های آن گروههای مقاومت فلسطینی و دیگر گروههای مقاومت در منطقه در راستای حق مشروع مقاومت برای دفاع از خود و مقابله با اشغالگران و متجاوزان، است.در عین حال تهران بر این مساله نیز تاکید کرده که این حمایت  به معنای دخالت در اقدامات و عملیات گروههای مقاومت نیست.لذا ایران با رد ادعاهای آمریکا ، بر حق خود برای دفاع در مقابل هر گونه تهاجم احتمالی تاکید کرده است./

 

کلیدواژه