بهمن ۲۶, ۱۴۰۲ ۰۹:۰۴ Asia/Dushanbe
  • علل پایان بدون نتیجه مذاکرات قاهره درباره جنگ غزه
    علل پایان بدون نتیجه مذاکرات قاهره درباره جنگ غزه

مذاکرات قاهره درباره اسرای اسرائیلی و فلسطینی و با هدف رسیدن به آتش بس در جنگ غزه بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت.

مذاکرات قاهره درباره جنگ غزه با مشارکت آمریکا، مصر، قطر، حماس و رژیم صهیونیستی برگزار شد.

"ویلیام برنز"، رئیس سی‌آی‌اِی آمریکا، "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی"، نخست‌وزیر قطر و مقامات مصری برای گفت وگو در مورد چارچوب آتش بس در قاهره، پایتخت مصر دیدار کردند. "دیوید بارنیا"، رئیس موساد و "رونن بار"، مدیر شین بت نیز به نمایندگی از رژیم صهیونیستی در قاهره حضور داشتند.

اگرچه مذاکرات قاهره نتیجه ای نداشته، اما گفته می‌شود در روزهای آینده بار دیگر پیگیری خواهد شد.

یک منبع صهیونیستی در گفت وگو با رسانه آمریکایی آکسیوس  تاکید کرده است که تنها پیشرفتی که در این مذاکرات حاصل شد، درک شکاف‌هایی است که باید برای ورود به مذاکرات آتی برای رسیدن به آتش بس پر شود.

دلایل متعددی درباره نتیجه نداشتن مذاکرات قاهره وجود دارد. یکی از دلایل مربوط به مدت زمان برقراری آتش بس است. روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از برخی منابع اعلام کرد که جنبش "حماس" و رژیم صهیونیستی در خصوص مدت ‌زمان برقراری آتش بس اختلاف دارند."حماس" بر آتش بس پایدار تاکید دارد اما رژیم صهیونیستی خواستار آتش بس محدود است زیرا این رژیم از برقراری آتش بس صرفا آزادی اسرای صهیونیست را می خواهد و حماس نیز آگاه است که رژیم صهیونیستی به محض آزادی اسرا جنگ را از سر خواهد گرفت.

عامل دیگر اختلاف مربوط به شمار زندانیانی است که طرفین خواستار آزادی هستند. رسانه آمریکایی آکسیوس در این خصوص نوشت آنچه مانع مذاکرات جدی‌تر در نشست قاهره شد، تعداد زندانیانی است که حماس خواستار آزادی آنها است، ولی تل آویو با این تعداد مخالفت کرده و این مسئله باعث شکست در مذاکرات شد. 

عامل مهم دیگر مربوط به اختلافات در درون کابینه اسرائیل است. در درون این کابینه اجماع نظر درباره مذاکرات با حماس وجود ندارد. در حالی که برخی از اعضای کابینه بر شکست در جنگ غزه اذعان دارند، بنیامین نتانیاهو همچنان بر تداوم جنگ پافشاری دارد. در همین راستا، تلویزیون اسرائیل گزارش داد که موساد به همراه شین بت و ارتش اسرائیل چارچوب جدیدی را برای توافق آتش بس در ازای آزادی اسرا تنظیم کرده بودند که با مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روبرو شد. حتی برخی منابع اعلام کردند نتانیاهو تحت فشار دولت آمریکا یک هیئت اسرائیلی را به قاهره فرستاده است.

گزارش‌ها حاکی از این است که مذاکرات در روزهای آینده بار دیگر از سر گرفته خواهد شد، اما زمانی مذاکرات به نتیجه خواهد رسید که نتانیاهو به این جمع بندی برسد که از یک سو ادامه جنگ با حمایت غرب به خصوص آمریکا همراه نیست و از سوی دیگر ادامه جنگ هزینه هایی در سطح جهانی برای تل آویو خواهد داشت.

 

کلیدواژه