فروردین ۰۳, ۱۴۰۳ ۰۹:۱۱ Asia/Dushanbe
  • واکنش پاکستان به مداخله آمریکا در خصوص همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد در حوزه انرژی‌
    واکنش پاکستان به مداخله آمریکا در خصوص همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد در حوزه انرژی‌

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان از آمریکا به خاطر اظهارات مداخله جویانه مقام آمریکایی در خصوص همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد در حوزه انرژی‌، انتقاد کرد .

به گزارش ایرنا، خانم «ممتاز زهرا بلوچ» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد  در واکنش به اظهارات مداخله جویانه "دونالد لو "دستیار وزیر خارجه آمریکا علیه همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد در حوزه انرژی‌ اعلام کرد، اسلام‌آباد نیازی به مشورت دیگران یا معافیت تحریمی ندارد و کاملا متعهد به اجرای پروژه مهم پروژه مشترک گازی ایران و پاکستان است.

«ممتاز زهرا بلوچ» تاکید کرد، تصمیم اخیر دولت پاکستان برای پیشبرد خط لوله گاز و احداث آن در محدوده خاک این کشور یک تصمیم مستقل و آزاد است و این عملیات در خاک پاکستان به زودی اجرا خواهد شد.

دونالد لو روز چهارشنبه در نشست اعضای کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه کارشکنی‌های این کشور برای توقف پروژه مشترک گازی ایران و پاکستان مدعی شد که واشنگتن درباره این پروژه با اسلام‌آباد در تماس است.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز در واکنش به موضع مداخله جویانه آمریکا درباره پروژه مشترک گازی پاکستان با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، دولت پاکستان برای ساخت خط لوله گاز در خاک خود نیازی به مشورت با کشور ثالث ندارد.

وزارت نفت پاکستان اوایل ماه جاری با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت امنیت انرژی اسلام آباد دانست و اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله 80  کیلومتری از بندر گوادر تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

با وجود کمبود نفت و گاز در پاکستان پروژه گازرسانی از ایران به پاکستان( خط لوله صلح ) به عنوان مهمترین طرح انتقال گاز به پاکستان با فشار قدرتهای خارجی از جمله آمریکا بر اسلام آباد، همچنان محقق نشده است.با این وجود پاکستان هزینه‌های هنگفتی را برای تامین بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز این کشور از راه‌های مختلف از جمله وارد کردن گاز مایع از قطر صرف کرده است.

کلیدواژه