افتتاح کنسولگری جدید ایران در بصره
با حضور "ایرج مسجدی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، محل جدید سرکنسولگری ایران در بصره (جنوب عراق) افتتاح شد.
به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از خبرگزاری ایرنا، سفیر جمهوری اسلامی طی مراسمی با برافراشته کردن پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز محل جدید سرکنسولگری ایران در این شهر، رسما" آن را افتتاح کرد.
ایرج مسجدی در این مراسم که مقامات محلی و خبرنگاران داخلی و خارجی حضور داشتند، تعرض جمعه گذشته عده ای فریب خورده به سرکنسولگری ایران در بصره را اقدامی از سوی دشمنان دو کشور برای تخریب روابط دانست.
وی با اشاره اشتراکات فراوان میان دو ملت ایران و عراق تاکید کرد، این گونه اقدامات تخریبی از سوی دشمنان مشترک تاثیری بر روابط دو کشور نخواهد گذاشت.
دور جدید تظاهرات مردمی اهالی بصره از ده روز پیش در اعتراض به کمبود آب و افزایش مسمومیت های ناشی از مصرف آب آشامیدنی آغاز شد و به سرعت به خشونت و برخورد فیزیکی بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان کشیده شد بطوریکه تاکنون، 11 نفر کشته و بالغ بر یک صد نفر زخمی شده اند.
متولیان این اعتراضات در بیانیه ای، از خشونت های انجام شده برائت جستند و اعلام کردند: تعدادی از افراد نفوذی وابسته به بعت و داعش با انحراف تظاهرات، به مراکز دولتی و مقرهای احزاب و الحشد الشعبی و نیز سرکنسولگری ایران در بصره، حمله و آنجا را به آتش کشیدند.