مهر ۰۵, ۱۳۹۷ ۱۴:۱۸ Asia/Dushanbe
  • تحلیلگر عربستانی: چرا سران عرب به اهانت ترامپ پاسخ نمی‌دهند؟

روزنامه نگار و نویسنده سرشناس عربستانی نوشت از این که سران عرب به توهین‌های ترامپ به کشورهای نفت‌خیز عربی پاسخ رسمی نمی‌دهند در حیرت است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از ایرنا، جمال خاشقجی در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: «ترامپ هر از گاه توییت می‌کند که از کشورهای عربی حمایت می‌کند و ما عرب‌ها باید برای ادامه این دفاع، هزینه آن را بپردازیم اما سوالی که به ذهنم می رسد این است که رییس جمهوری آمریکا از ما در برابر چه کسی حمایت می‌کند؟»

وی در ادامه به سوال خود پاسخ داده و نوشته است: «بر این باورم که بزرگ ترین خطری که کشورهای عربی و منابع نفتی آنها را تهدید می کند خود ترامپ است چرا که او عرب ها را تنها چاه نفت می بیند.»

اشاره خاشقجی به اظهارات شامگاه 25 سپتامبر ترامپ است که اعلام کرد واشنگتن از کشورهای دیگر انتظار دارد تا سهم منصفانه ای را برای حمایت نظامی آمریکا از آنها بپردازند.

ترامپ پیشتر و در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2015 آشکارا از عربستان انتقاد کرده و گفته بود: سعودی برای ما همچون یک گاو شیرده است که هر زمان نتواند به ما سود برساند، دستور سربریدن آن را صادر می کنیم و یا از دیگران می خواهیم این کار را انجام دهند.

وی در آن زمان همچنین آشکارا اعلام کرده بود عربستان باید به خاطر حمایت نظامی واشنگتن از دولت ریاض، سه چهارم ثروت خود را به آمریکا بدهد.