اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۳:۳۴ Asia/Dushanbe
  • روزنامه دیلی صباح ترکیه دو دلیل را سبب اصلی تغییر نگرش ولیعهد سعودی به ایران می داند
    روزنامه دیلی صباح ترکیه دو دلیل را سبب اصلی تغییر نگرش ولیعهد سعودی به ایران می داند

روزنامه ترکیه ای دیلی صباح با انتشار گزارشی سبب های تمایل پیدا کردن ولیعهد عربستان سعودی به تنش زادی با تهران را بررسی کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، روزنامه دیلی صباح چاپ ترکیه در گزارش خود به مساله تنش زدایی میان ایران و عربستان سعودی پرداخت و نوشت: «محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اخیر در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی این کشور از تمایل خود برای داشتن روابط خوب و متمایز با ایران سخن گفت و علاقمندی خود را برای حل مشکلات بین ریاض و متحدانش با تهران و تقویت منافع دوجانبه و مثبت با این کشور نشان داد.»

دیلی صباح با اشاره به گزارش رسانه‌ها درباره دیدار مقامات ایرانی و سعودی در عراق نوشت: «سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران که با همکاری کشورهای خلیج فارس طراحی شده بود در کشاندن ایران پای میز مذاکره شکست خورد. به خاطر تمایل دولت بایدن به بازگشت به برجام (توافق هسته ای) نیز، دولت واشنگتن بعید است که بر شرط های 12 گانه «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا اصرار کند.

به نوشته دیلی صباح، تلاش بن سلمان برای خارج شدن از بحران یمن عامل دیگر تمایل ریاض برای تنش زدایی با تهران است.

این روزنامه ترکیه‌ای افزوده است: «مساله بعدی این است که تلاش های دو ولیعهد جاه طلب کشورهای عربی برای تغییر شکل و ماهیت منطقه نیز شکست خورده است. محمد بن سلمان که اعتبارش به خاطر قتل دهشتناک جمال خاشقجی به شدت خدشه دار شده به دنبال همان چشم انداز اقتصادی 2030 و مبارزه با افراط گرایی است. محمد بن زاید ولیعهد امارات نیز که تلاش می‌کند مسائل را پشت درهای بسته حل و فصل کند در طرحش برای نظم منطقه‌ای جدید و مهار ایران و ترکیه ناکام مانده است.»

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که در چند سال اخیر به موضع گیری های ضد ایرانی شهره بود روز 28 آوریل ابراز امیدواری کرد ریاض بتواند رابطه خوبی با تهران برقرار کند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه