آذر ۰۱, ۱۴۰۱ ۱۰:۵۱ Asia/Dushanbe
  • عربستان مرکز مواد مخدر غرب آسیا
    عربستان مرکز مواد مخدر غرب آسیا

عربستان سومین کشور مصرف کننده مواد مخدر در جهان است و در غرب آسیا نیز در این زمینه رتبه اول را دارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی سعودی لیکس، پایگاه "ژئوپولتیکال فیوچرز" روز دوشنبه در گزارشی تحت عنوان عربستان "مرکز مواد مخدر خاورمیانه" نوشت، عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بیش از ۴۵ درصد از موارد توقیف و کشف قرص‌های آمفتامین معروف به کپتاگون را در جهان عربستان به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش‌های رسمی وزارت کشور عربستان، آمار معتادان در این کشور به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد، اما به گفته برخی سازمان‌های مدنی تعداد معتادان بسیار بیشتر از آمار اعلام شده است.

عربستان سومین کشور مصرف کننده مواد مخدر در جهان است و در غرب آسیا نیز در این زمینه رتبه اول را دارد. طبق قانون، مجازات مصرف و قاچاق مواد مخدر در عربستان اعدام است، اما این تنها درباره شهروندان عادی و مهاجران صدق می‌کند و اعضای خاندان حاکم از پیگرد قانونی معافند.

مصرف مواد مخدر بین پسران و دختران جوان در مناطق شهری و در مقاطع سنی ۱۸ تا ۲۹ سال افزایش بیشتری داشته است و بیش از ۶۰ درصد معتادان از این گروه سنی هستند.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ۹۰ درصد معتادان، شهروندان سعودی و ۱۰ درصد نیز از مهاجرین هستند که ۴۰ درصد از ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهند.

این درحالیست که اعضای خاندان حاکم عربستان از مصونیت خود از پیگرد به سبب قاچاق مواد مخدر به عربستان و دیگر کشور‌ها استفاده می‌کنند.

کلیدواژه