آذر ۲۲, ۱۴۰۱ ۱۱:۲۷ Asia/Dushanbe
  • فعالان سعودی خواستار آزادی روحانی دینی شدند
    فعالان سعودی خواستار آزادی روحانی دینی شدند

فعالان در شبکه‌های اجتماعی از مقامات ریاض خواستار آزادی خالد الراشد، روحانی دینی شده‌اند که از سال ۲۰۰۵ تاکنون در زندان‌های آل سعود به‌سر می‌برد.

عربستان پرونده سیاهی در مقوله حقوق بشر دارد و در طول سالهای گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های فراقانونی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن قهری، بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و سرکوب خواسته‌های مشروع اقلیت‌های دینی در داخل عربستان به بیرون درز کرده است.

فعالان سعودی در شبکه‌های اجتماعی روز دوشنبه اعلام کردند، هیچ جایگزینی برای آزادی شیخ خالد الراشد وجود ندارد.

سازمان‌های حقوق بشری، اخیرا اعلام کردند یک دادگاه تجدیدنظر در عربستان حکم حبس خالد الراشد را از ۲۳ سال به ۴۰ سال افزایش داد.

خالد بن محمد الراشد چندین سال به عنوان واعظ و امام جماعت ”مسجد فهد بن مفلیح السبعی” در شهر ”الخبر” فعالیت می‌کرد. او در ایالات متحده به تحصیل علوم جنایی پرداخت و سپس حوزه فعالیت و تحصیل خود را تغییر داد و به تحصیل علوم شرعی مشغول شد.

الراشد پس از آن که روزنامه‌های دانمارکی به پیامبر گرامی اسلام اهانت کردند، خواستار تحصن مقابل ساختمان فرمانداری ریاض برای بستن سفارت دانمارک شد. پس از این درخواست تحصن در سال ۲۰۰۵ دولت سعودی وی را بازداشت کرد.

تاکنون ده‌ها شیعه عربستانی توسط دستگاه امنیتی آل‌سعود دستگیر شده‌اند؛ بازداشت فعالان شیعه و مخالفان دولت سعودی هرچند همواره در عربستان وجود داشته، اما از زمان ولیعهدی «محمد بن سلمان» تاکنون، روند بازداشت‌ها و سرکوب‌ شیعیان و مخالفان سعودی افزایش چشمگیری داشته است.

کلیدواژه