اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۲ ۲۰:۲۲ Asia/Dushanbe

مادر خورشید فاضل اف روزنامه نگاربازداشت شده تاجیک از رئیس جمهور تاجیکستان خواست پسرش را ازاد کند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از اسیاپلوس،پرونده روزنامه نگار خورشید فاضل اف برای رسیدگی به دادگاه شهر پنجکنت فرستاده شد.

دل ا فروز صمداوا، وکیل این روزنامه نگاربازداشت شده این مطلب را بیان کرد.

پرونده خورشید فاضل اف رانهاد های امنیتی منطقه سغد رسیدگی کردند.

عزیزه نعمان آوا پس از ارسال پرونده پسرش به دادگاه از امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان درخواست کرد تا پرونده پسرش را بررسی و او را آزاد کند.

قراراست اولین جلسه محاکمه خورشید فاضل اف 25می در بازداشتگاه موقت خجند برگزارشود.

عزیزه نعمان آوا مادر خورشید فاضل اف، در درخواست خود از رئیس جمهور گفت :"که پسرش نان آور خانواده است و سه فرزند خردسال دارد و معتقد است که بی گناهی او را در نظر خواهند گرفت و از آزادی او حمایت خواهند کرد."

او معتقد است که پسرش هرگز با احزاب و جریانات ممنوعه در کشور همکاری نکرده و قربانی دشمنی چند مقام محلی شده است.

 وی افزود که فرزندش هرگز سخنان بدی علیه حکومت و سیاست های رهبری کشور ننوشته است. 

مادرخورشید فاضل اف اظهار کرد،«پس از دریافت رایانه او از مقامات  منطقه سغد، و به نوشته ها، ضبط های ویدئویی و صوتی، دست نوشته ها و مقالات منتشر نشده او نگاه کردم. من سخنان ناشایست علیه دولت، ملت، دولت و سیاست آن ندیدم.»

 این زن در پایان از امامعلی رحمان خواست تا «آزادی فرزند نان آور، پدر سه نوه نابالغ گریان و شوهر عروس اشکبارش را تسهیل کند».

دل افروز صمداوا، وکیل این روزنامه نگاربازداشت شده نیزرسماً از قاضی خواسته است که محاکمه در ساختمان دادگاه پنجکنت برگزار شود، اما هنوز معلوم نیست که آیا قاضی به درخواست او رسیدگی خواهد کرد یا خیر.

خورشید فاضل اف که از منطقه زرافشان اخبار، گزارش ها و مطالبی را برای رسانه های کشور می نوشت،6مارس  سال جاری توسط اداره امنیت شهرستان پنجکنت بازداشت و پس از مدتی به بازداشتگاه موقت شهرستان خجند منتقل شد.

مقامات او را به همکاری با احزاب و جنبش های ممنوعه در تاجیکستان متهم می کنند. اما خود او از طریق وکیل مدافعش گفته است که مجبور به شهادت علیه خود شده و هرگز با سازمان های ممنوعه در کشور همکاری نکرده است. 

کلیدواژه