تیر ۲۹, ۱۴۰۲ ۱۴:۳۲ Asia/Dushanbe
  • تأکید رئیس جمهور تاجیکستان بر تداوم گفت‌وگوهای راهبردی در قالب آسیای مرکزی – خلیج فارس

رئیس جمهور تاجیکستان بر اهمیت برقراری گفت‌وگوهای راهبردی در قالب آسیای مرکزی و شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای همکاری خلیج فارس که در جده عربستان سعودی برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

رحمان در سخنان خود بر اهمیت برقراری گفت‌وگوی راهبردی در قالب آسیای مرکزی و کشورهای خلیج فارس تاکید و آمادگی طرف تاجیکی برای تقویت همکاری‌های سودمند در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و فرهنگی و سایر حوزه‌های مورد علاقه متقابل، از جمله در چارچوب «برنامه اقدام مشترک برای سال‌های 2023-2027 اعلام کرد.

  • رئیس جمهور تاجیکستان همچنین در ادامه با در نظر گرفتن پتانسیل برق آبی کشورش بر علاقه ویژه «دوشنبه» به جذب سرمایه‌گذاری کشورهای عربی خلیج فارس برای توسعه انرژی سبز تاکید کرد.
  • رحمان در ادامه سخنان خود از حوزه‌های انرژی، صنعت از جمله صنایع سبک و غذایی، کشاورزی، بانکداری، گردشگری، دیجیتالی‌سازی اقتصاد، اطلاعاتی و ارتباطاتی، ترانزیتی و حمل و نقلی به عنوان زمینه‌های اولویت‌دار برای اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری، یاد کرد.
  • رئیس جمهور تاجیکستان همچنین در مورد سایر زمینه‌های همکاری امیدوارکننده از جمله ایجاد کارخانه‌های مشترک فرآوری محصولات تازه کشاورزی، اجرای پروژه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، حمل و نقل و ارتباطی دارای اهمیت منطقه‌ای، ساخت جاده‌‌ها و راه آهن مدرن با دسترسی به بنادر دریایی، صحبت کرد.

در پایان این نشست اعلامیه مشترک سران کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای خلیج فارس به امضا رسید.

رئیس جمهور تاجیکستان در حاشیه این نشست همچنین با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان به صورت جداگانه دیدار و طیف وسیعی از مسائل همکاری بین کشورهایشان را بررسی کردند.

رحمان روز گذشته همچنین با شاهزاده «محمد بن سلمان آل سعود» ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد. طی این دیدار طیف وسیعی از موضوعات همکاری بین تاجیکستان و عربستان سعودی را مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

کلیدواژه