مهر ۰۲, ۱۴۰۲ ۱۵:۴۲ Asia/Dushanbe
  •  برگزاری دور دیگر نشست فعالان اقتصادی ایران در تاجیکستان
    برگزاری دور دیگر نشست فعالان اقتصادی ایران در تاجیکستان

بازرگانان و فعالان اقتصادی با "علیرضا حقیقیان" سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان ، نشست هم‌اندیشی برگزار کردند.

این نشست با هدف کمک به رفع موانع موجود و فراهم کردن زمینه گسترش مناسبات بازرگانی و اقتصادی دو کشور همسایه برگزار شده است. علیرضا حقیقیان سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و ظرفیت های موجود در دو کشور در حوزه های اقتصادی و تجاری، صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های زیربنایی؛ بر لزوم همفکری و هم افزایی به منظور توسعه همکاری ها بین ایران و تاجیکستان تاکید کرد.

بدون شک ، همکاری های سیاسی و اقتصادی ایران و تاجیکستان به رغم فراز و نشیب های فراوان در سه دهه گذشته ، از زمان روی کار آمدن " سید ابراهیم رئیسی" در سمت ریاست جمهوری ایران ، ضمن ثبات ، به طور بی سابقه ای متحول شده است. برگزاری نشست های متعدد سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در تهران و دوشنبه در دوسال گذشته ، از جمله دلایل واقعی ایجاد ثبات در مناسبات ایران و تاجیکستان بوده است. از جمله می توان به برگزاری نشست های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و فرهنگی ایران و تاجیکستان اشاره کرد.

به عنوان مثال ، "سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفر خارجی خود در این سمت عازم تاجیکستان شد و موضوع عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را در دستور کار قرار داد و این درخواست مورد پذیرش کشورهای عضو ازجمله تاجیکستان قرار گرفت. متعاقب این سفر ، "امامعلی رحمان" رئیس جمهوری تاجیکستان نیز پس از 9 سال ، به تهران سفر کرد. به رغم فراز و نشیب های زیاد در روابط تهران و دوشنبه در سه دهه گذشته ، برخی کارشناسان تخریب دائمی روابط تهران و دوشنبه را غیرممکن می دانند.

به عنوان مثال ، "سیف الله سفراف" کارشناس سیاسی تاجیک معتقد است: "تاجیک‌ها به بهبود روابط تهران و دوشنبه بسیار امیدوارند و در مقابل سیاست های کریمانه و اغماض ایران در کنار محبتی که مردم تاجیکستان به مردم ایران دارند ، قابل وصف نیست".این کارشناس مشهور تاجیک در عین حال با بیان این که ملت های ایران و تاجیکستان برادر محسوب می‌شوند ، تصریح کرد: "محبتی که تاجیکستان به مردم ایران دارد ، قابل وصف نیست"

در همین ارتباط ، "علیرضا حقیقیان" در اظهارات خود در دیدار با فعالان اقتصادی ایران به برگزاری چهاردهمین و پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و فرهنگی ایران و تاجیکستان در شهرهای دوشنبه و تهران اشاره کرد و گفت: "ماحصل دو نشست کمیسیون مشترک و دیگر نشست ها میان مقام های تهران و دوشنبه ، افزایش قابل ملاحظه مبادلات تجاری بین دو کشور بوده است".

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان همچنین گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور در زمینه های حمل و نقل و ترانزیت ، گردشگری سلامت ، دارو و تجهیزات پزشکی ، فناوری‌های پیشرفته و دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی را اولویت مهم و فوری برنامه کاری سفارت ایران در دوشنبه اعلام کرد.

علیرضا حقیقیان در عین حال ، خاطر نشان کرد: "شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی تهران و دوشنبه و برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های آینده در تاجیکستان برگزار خواهد شد". مروری بر تایخچه روابط تهران و دوشنبه در سال های پس از استقلال تاجیکستان در سال 1991 میلادی ، حاکی از آن است که روابط دوکشور فارسی زبان همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. این اهمیت از دو واقعیت پایدار ناشی شده است: نخستین واقعیت این است که میان فارس زبان های ایران و تاجیکستان همواره پیوندهای دیرینه تاریخی ، فرهنگی ، دینی و زبانی وجود داشته و این پیوندها در فراز و فرود تغییرات ژئوپلیتیک در سطح منطقه ، هیچگاه از میان نرفته است.

واقعیت دوم نیز در عرصه سیاسی نمود بیشتری داشته است. ایران یکی از نخستین کشورهایی است که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخته و پس از آن نیز در جریان جنگ داخلی تاجیکستان در فاصله سال‌های 1992 تا 1997میلادی ، تلاش‌های فراوانی را برای میانجیگری و پایان دادن به درگیری‌ها انجام داده که به برگزاری مذاکرات صلح دولت تاجیکستان و مخالفان منجر شد است. تاثیر این واقعیت ها را نمی توان از روابط سیاسی و تاریخی دوکشور فارس زبان مجزا کرد. به هر حال ، جدا از ریشه های فرهنگی ، تاریخی ، دینی و زبانی مشترک ملت های ایران و تاجیکستان ، تلاش مقام های تهران و دوشنبه به منظور تقویت هر چه بیشتر روابط دو کشور در دو سال گذشته را نباید از نظر دور داشت. برگزاری نمایشگاه های مشترک تولیدات غذایی و کشاورزی در دو کشور از جمله تلاش های ایران و تاجیکستان برای تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور قلمداد می شود. به دلیل همین تلاش ها ، حجم مبادلات تجاری دو کشور از 250 میلیون دلار فرذاتر رفته است و مقام های دو کشور قصد دارند ارزش مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان را به بیش از سه میلیارددلار ارتقا دهند.

کلیدواژه