مهر ۱۵, ۱۴۰۲ ۲۰:۳۲ Asia/Dushanbe
  • بازدید سفیر ایران در تاجیکستان از نیروگاه «سنگتوده 2»
    بازدید سفیر ایران در تاجیکستان از نیروگاه «سنگتوده 2»

سفیر ایران در تاجیکستان از سد و نیروگاه «سنگتوده 2» که نماد همکاری‌های موفق بین دو کشور همزبان در عرصه انرژی به شمار می‌رود، بازدید کرد.

«علیرضا حقیقیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان از سد و نیروگاه سنگتوده 2 که نماد همکاری‌های موفق بین دو کشور همزبان در عرصه انرژی به شمار می‌رود، بازدید و با مدیران ذیربط گفت‌وگو کرد.

ضمن این بازدید گزارشی در مورد تاریخچه، ظرفیت و ویژگی‌های نیروگاه ارائه شد و حقیقیان در جریان چگونگی بهره‌برداری و آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور در این بخش قرار گرفت.

سد و نیروگاه 220 مگاواتی سنگ توده 2 با استفاده از توان و ظرفیت متخصصان ایرانی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است. فاز اول آن با توان تولید 110 مگاوات در شهریور ماه 1390 و فاز دوم نیز با ظرفیت مشابهی در شهریور ماه 1393 به بهره‌برداری رسید.

شایان ذکر است که سد و نیروگاه سنگتوده 2 در 180 کیلومتری جنوب شرقی «دوشنبه» در استان «ختلان» واقع شده است. سد آن از نوع خاکی با هسته رسی مرکزی بوده و طول تاج آن 305 متر و عرض تاج آن 12 متر است. این سد دارای مخزنی به حجم 66 میلیون و 500 هزار متر مکعب بوده و 31 متر ارتفاع دارد.

این نیروگاه سالانه یک هزار گیگاوات ساعت انرژی تولید می‌کند.

کلیدواژه