مهر ۲۱, ۱۴۰۲ ۱۴:۳۷ Asia/Dushanbe
  • مراسم بزرگداشت روز حافظ شیرازی در تاجیکستان
    مراسم بزرگداشت روز حافظ شیرازی در تاجیکستان

مراسم بزرگداشت روز خواجه حافظ شیرازی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و شخصیت‌های ادبی و فرهنگی و تاجیکستان در محل سفارت ایران در تاجیکستان برگزار شد.

در این مراسم سفیر ایران در تاجیکستان گفت: جایگاه حافظ شیرازی در بین مردم فارسی زبان استثنایی است.

به گزارش  مراسم بزرگداشت روز خواجه حافظ با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و شخصیت‌های ادبی و فرهنگی و تاجیکستان در ر محل سفارت ایران در تاجیکستان برگزار شد.

به مناسبت 20 مهر روز بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی شاعر و عارف نامدار ایرانی، مراسم با شکوهی با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و ادب، شعرا، اندیشمندان و فرهیختگان ایرانی و تاجیکستانی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.  

در این مراسم، علیرضا حقیقیان سفیر کشورمان در تاجیکستان، با اشاره به ویژگی های برجسته این شاعر و عارف نامدار پارسی‌گو، اظهار داشت: خواجه شیراز یک سخن دان و سخنور بی بدیل است. سخنش فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است. 

سفیر کشورمان ادامه داد: او شاعر و غزلسرای برجسته و عارف جلیل القدری است که با قرآن مانوس و فقه و حدیث و کلام و تفسیر و ادب فارسی و عربی را آموخته بود. 

حقیقیان افزود: حضرت حافظ، عشق شناس بزرگ و استاد عشق است . او به عشق ورزیدن شهره شهر بود و در مکتب او : 

عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی 

عشق داند ،که دراین دایره سرگردانند . 

در ادامه مراسم، فرهیختگان تاجیک چون خانم گلرخسار شاعره ملی تاجیکستان، عطا میرخواجه، معاون اتحادیه نویسندگان تاجیکستان، فیض الله برات زاده نماینده پارلمان و رئیس گروه دوستی پارلمانی تاجیکستان و ایران، کرامت‌الله عالم‌اف ، عسکر حکیم، رستم وهاب‌زاده، و دکتر قیامتی و دکتر خطیبی از اساتید ایرانی در شرح حال حافظ، شخصیت  این شاعر بزرگ، ویژگی‌های ناب غزلیات و زوایای اندیشه عرفانی‌اش به ایراد سخن پرداختند.

کلیدواژه