مهر ۲۲, ۱۴۰۲ ۱۱:۱۲ Asia/Dushanbe
  • تایید حکم روزنامه نگار بازداشت شده تاجیکی از سوی داده عالی تاجیکستان
    تایید حکم روزنامه نگار بازداشت شده تاجیکی از سوی داده عالی تاجیکستان

دادگاه عالی تاجیکستان حکم عبدالله غربتی روزنامه نگار بازداشت شده تاجیک را تایید کرد.

دادگاه عالی تاجیکستان حکم 7.5 سال زندان عبدالله غربتی، یکی از روزنامه نگاران محکوم تاجیکستان را تایید کرد.

عبدالله غربتی در ۱۳ اکتبر سال گذشته در سه ماده قانون جزا از جمله همکاری با احزاب و جنبش های ممنوعه مجرم شناخته شد و از سوی دادگاه منطقه شاه منصور به ۷ سال و ۶ ماه زندان محکوم شد.

دل افروز صمد آوا، وکیل روزنامه‌نگار زندانی گفت : دادگاه عالی کشور در تاریخ 25  سپتامبر 2023 شکایت عبدالله غربتی و وکیل وی را رد کرد.

وی افزود که آنها همچنین از کمیسر حقوق بشر درخواست تجدید نظر در مورد حکم دادگاه داشتنداما هنوز پاسخی دریافت نکرده اند.

مبارک قاسم ، همسر عبدالله غربتی هم درباره حکم شوهرش گفت که آنها چهار مرحله را طی کردند تا در پرونده عبدالله با عدالت قضاوت شود و اکنون به کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد شکایت خواهند کرد.

او افزود:امیدواریم این کمیته به این پرونده توجه کند.

عبدالله غربتی یکی از چهار روزنامه نگار محکوم شده تاجیک است. او زمانی دستگیر شد که در رابطه با پرونده دلیر امامعلی، یکی دیگر از وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران محکوم تاجیک، به دادستانی منطقه شاه منصور احضار شد.

در ابتدا مقامات او را متهم به «توهین واعمال خشونت علیه نماینده دولت» کردند اما پس از آن عبدالله غربتی به عضویت در حزب ممنوعه نهضت اسلامی در تاجیکستان متهم شد.

محاکمه عبدالله غربتی در بازداشتگاه موقت برگزار شد و وی در آخرین سخنرانی خود تاکید کرد که مجرم نیست و به هیچ یک از جرایم اعلام شده اعتراف نمی کند.

در سال گذشته، علاوه بر عبدالله غربتی، سه روزنامه نگار دیگر تاجیک - دلیر امامعلی، ذوقی بیک سید امینی و عبدالعظیم پیرمحمد زاده - نیز دستگیر و به تحمل 7 تا 10 سال زندانی محکوم شدند

کلیدواژه