مهر ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۲:۴۲ Asia/Dushanbe
  • وزیر دفاع ایران وارد تاجیکستان شد
    وزیر دفاع ایران وارد تاجیکستان شد

وزیر دفاع ایران برای دیدار با مقامات عالی رتبه تاجیکستان در صدر هیاتی وارد شهر دوشنبه پایتخت این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر سرتیپ «محمدرضا قرایی آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در بدو ورود به شهر فرودگاه شهر دوشنبه، مورد استقبال «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع، «امامعلی صابرزاده» معاون اول وزیر دفاع و رئیس ستاد نیروهای مسلح تاجیکستان و سایر مقامات عالی رتبه نظامی تاجیک در قرار گرفت.


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در دیدار با «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان درباره گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های دفاعی و چگونگی اجرای توافق‌های مربوطه گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد کرد. 
امیر سرتیپ آشتیانی همچنین با «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان نیز دیدار خواهد کرد.
وزیران دفاع ایران و تاجیکستان ماه مه گذشته هم در حاشیه نشست وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری‌ شانگهای در دهلی نو، پایتخت هند با یکدیگر دیدار و گفت و گو کرده بودند.


جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال دولت تاجیکستان را به رسمیت شناخت و اولین کشوری بود که در شهر دوشنبه سفارتخانه اش را دایر کرد.
هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان ارتباط نزدیک و دلبستگی ندارد و علت آن هم قرابت‌های نژادی، تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی ملت‌های دو کشور است.
در سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز تاجیکستان از جایگاه بالایی برخوردار است و رهبر معظم انقلاب اسلامی از روابط دو کشور به "روابط خویشاوندی" یاد کرده اند.

کلیدواژه