آبان ۱۷, ۱۴۰۲ ۱۳:۲۰ Asia/Dushanbe
  • « سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه پیش از عزیمت به تاجیکستان در فرودگاه مهرآباد
    « سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه پیش از عزیمت به تاجیکستان در فرودگاه مهرآباد

رئیس جمهوری اسلامی ایران در تشریح برنامه های سفر به تاجیکستان و ازبکستان گفت: در سیاست خارجی دولت ایران ارتباط با کشورهای همسایه ، مسلمان و همسو اولویت دارد.

به گزارش ایرنا،« سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه پیش از عزیمت به تاجیکستان در فرودگاه مهرآباد در تشریح برنامه های سفر خود افزود: آسیای مرکزی  از کشورهایی است که ظرفیت بسیار قابل توجهی در آن وجود دارد و ارتباط ایران با این کشور ها و توسعه روابط در دستور کار دولت قرار دارد. 
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بعد از سفر تاجیکستان به ازبکستان خواهد رفت، تصریح کرد: محور گفت و گو با سران کشورها در اجلاس اکو، غزه است چراکه همه مردم دنیا با هر گویش، دین و مذهبی نگران وضعیت مردم این منطقه هستند.
رئیسی افزود: روابط ایران با تاجیسکتان که به دعوت رئیس جمهوری این کشور انجام‌می شود در راستای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی و روابط فرهنگی بین دو کشور است. 
به گفته رئیسی اسنادی در سفر به تاجیکستان امضا خواهد شد که در جهت توسعه و تقویت روابط بین دو کشور است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه سفر به تاشکند به دعوت رئیس جمهوری ازبکستان انجام می شود که ریاست دوره ای سازمان همکاری های اکو را به عهده دارد، افزود: در این‌ نشست پیوند اقتصادی بین اعضای اکو، مساله محوری است که در ادامه اجلاس قبلی سازمان همکاری اقتصادی خواهد بود.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری  تاجیکستان صبح امروز(چهارشنبه) عازم  شهر دوشنبه  پایتخت این کشور شد.

قرار است اسناد همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی - تجاری - صنعتی - حمل ونقل و ترانزیت - راه آهن - انرژی - ایجاد منطقه آزاد مشترک - گمرک - حوزه های فرهنگی - علمی - فناوری های نوین - ورزشی- مدیریت بحران و مبارزه با مواد مخدر به امضاء مقامات دوکشور برسد.
برگزاری همایش مشترک تجاری و اقتصادی با مشارکت حدود ۲۰۰ نفر از فعالان و کارآفرینان اقتصادی ایرانی و تاجیک و صدور بیانیه مشترک رئیسان جمهوری دوکشور از دیگر برنامه های سفر رئیس جمهوری ایران به تاجیکستان اعلام شده است.

کلیدواژه