آبان ۲۳, ۱۴۰۲ ۱۸:۵۱ Asia/Dushanbe
  • تشریح توافق تهران – دوشنبه در مورد اتصال تاجیکستان به اقیانوس
    تشریح توافق تهران – دوشنبه در مورد اتصال تاجیکستان به اقیانوس

تاجیکستان در توضیح توافقات اخیر با ایران از اتصال این کشور به آب های آزاد جهان از طریق بندر چابهار خبر داد.

آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران چهارشنبه هشتم نوامبر به تاجیکستان سفر کرد. در این سفر، چندین تفاهمنامه از جمله سند همکاری در بخش حمل ونقل به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزارت حمل‌ونقل تاجیکستان امروز سه شنبه در گزارشی جزئیات سند حمل و نقل و ترانزیت بین المللی بار از طریق بندر چابهار ایران را که در جریان سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران بین دوشنبه و تهران امضا شد، تشریح کرد.

این وزارتخانه با اشاره به دسترسی تاجیکستان به اقیانوس هند از طریق بندرچابهار تصریح کرد، ایجاد حمل‌ونقل جاده‌ای از مسیر «تاجیکستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران» با استفاده موثر از ظرفیت‌های بندر چابهار، فرصت همکاری اقتصادی بین دوشنبه و تهران را بیشتر خواهد کرد.

این تفاهمنامه، در حضور آیت الله رئیسی و امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، به امضای عظیم ابراهیم وزیر حمل و نقل این کشور  و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران رسید.

با امضای این تفاهمنامه، دو کشور به تلاش برای افزایش کارایی مسیرهای حمل و نقل بندر چابهار و جذب بار از سایر کشورها به مسیرهای عبوری از این بندر به منظور تسهیل دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی از طریق حمل‌ونقل دریایی، ریلی و جاده‌ای متعهد شدند.

سرمایه‌گذاری دوجانبه در اجرای پروژه‌های زیربنایی حمل و نقل در مسیرهای عبوری از بندر چابهار نیز از دیگر مسایل مورد توافق تهران – دوشنبه در این تفاهمنامه بود.

وزرای ایرانی و تاجیک با امضای این تفاهمنامه به تامین امنیت و ایمنی مسافران، وسایل نقلیه، انبار بار و حفاظت از محیط زیست منطبق با استانداردهای بین المللی نیز متعهد شده اند.

چابهار بزرگترین بندر ایرانی در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان در سواحل خلیج عمان است و دسترسی مستقیم به اقیانوس هند، یکی از مهمترین دلایل اهمیت این بندر  قلمداد می شود.

کلیدواژه