آذر ۰۸, ۱۴۰۲ ۱۳:۲۸ Asia/Dushanbe
  • نشست کمیته همکاری اتحادیه اروپا و تاجیکستان با طعم دخالت در امور دوشنبه
    نشست کمیته همکاری اتحادیه اروپا و تاجیکستان با طعم دخالت در امور دوشنبه

دهمین نشست سالانه کمیته همکاری اتحادیه اروپا و تاجیکستان در بروکسل در حالی برگزار شد که این اتحادیه بار دیگر با ادعای حمایت از اصلاحات، نیاز به بهبود برنامه حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در این جمهوری آسیای میانه را برجسته کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از آسیاپلوس،اتحادیه اروپا در این نشست حمایت مداوم از تاجیکستان را در روند اصلاحات خود تأیید و در عین حال بر ضرورت بهبود برنامه حقوق بشر و آزادی های اساسی این کشور تاکید کرد!

به گزارش سایت وزارت توسعه اقتصادی جمهوری تاجیکستان، اتحادیه اروپا اطمینان داد که به تامین مالی طرح های مهم در تاجیکستان ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، برنامه چند ساله جدید اتحادیه اروپا برای تاجیکستان برای سال های ۲۰۲۴-۲۰۲۷ در حال توسعه است و میزان بودجه آن در سال ۲۰۲۴ تعیین خواهد شد.طرفین همچنین پیشرفت در تهیه یک توافقنامه جدید مشارکت و همکاری بین جمهوری و اتحادیه اروپا را مثبت ارزیابی و بر ضرورت تسریع روند تاکید کردند.

ذوقی ذوقی زاده نماینده تاجیکستان نیز از کمیسیون اروپا خواست تا بودجه را برای مناطق اولویت دار در توسعه کشور افزایش دهد. در میان این مناطق، انرژی سبز (ساخت نیروگاه های برق آبی)، صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و تدارکات، دیجیتالی سازی برجسته شد.

اتحادیه اروپا از تاجیکستان خواست تا تقاضاهای خود را با توصیه های سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا، به ویژه در مورد آزادی برگزاری تجمعات، تجمعات صلح آمیز، آزادی بیان، آزادی رسانه و همچنین آزادی مذهب و اعتقاد، هماهنگ کند.

اتحادیه اروپا همچنین از مقامات تاجیکستان خواست تا به پاسخگویی متعهد باشند و همه مسئولان به مساله نقض حقوق بشر در منطقه خودمختار گورنو-بدخشان (GBAO) رسیدگی کنند.

کلیدواژه