دی ۰۳, ۱۴۰۲ ۱۰:۵۳ Asia/Dushanbe
  • رونمایی از مجسمه «کوروش کبیر» در پایتخت تاجیکستان
    رونمایی از مجسمه «کوروش کبیر» در پایتخت تاجیکستان

مجسمه یکی از شخصیت‌های تاریخی ، بنیانگذار و نخستین پادشاه سلسله هخامنشی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان رونمایی شد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل ازخبرنگار خبرگزاری فارس ، مجسمه «کوروش کبیر» توسط «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان در شهر دوشنبه رونمایی شد.

این مجسمه تاریخی که در پارکی با نام «کوروش کبیر» نصب شده، از مصالح مرغوب و با هنر عالی ساخته شده و ارتفاع آن 3 متر است.

رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان، نصب مجسمه این شخصیت پرآوازه را در شهر دوشنبه نشانه احترام فراوان مردم تاجیکستان به شایستگی‌ها و تکریم شخصیت‌های تاریخی ملت ایران باستان عنوان کرد.

شایان ذکر است که 7 ژوئن سال 2019، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «رستم امامعلی» شهردار پایتخت این کشور پارکی را به نام «کوروش کبیر» در منطقه «شاه‌منصور» شهر دوشنبه افتتاح  کردند.

کوروش دوم (۵۷۶-۵۲۹ ق.م.م)، معروف به کوروش کبیر، اولین پادشاه و بنیان‌گذار حکومت هخامنشی بود که در ۴۰ سالگی به پادشاهی رسید. او به‌مدت ۳۰ سال (۵۵۹ تا ۵۲۹ ق.م.م) بر مناطق وسیعی از آسیا حکومت ‌کرد.

شجره‌نامه کوروش از سمت خاندان پدری به پارس‌ها می‌رسد؛ که سال‌ها بر «انشان» (شمال خوزستان کنونی)، در جنوب غربی ایران، حاکم بودند؛ و از سمت خاندان مادری به مادها می‌رسد.

مقبره کوروش کبیر را در شهر شیراز در فاصله‌ حدود یک کیلومتری جنوب غربی مجموعه‌ پاسارگاد است. آرامگاه کوروش کبیر، سال ۲۰۰۴ میلادی در میراث جهانی یونسکو به‌عنوان زیر مجموعه‌ پاسارگاد ثبت شده‌ است.

 

کلیدواژه