دی ۰۷, ۱۴۰۲ ۲۰:۵۹ Asia/Dushanbe
  • امضای اسناد همکاری میان ایران و تاجیکستان در شانزدهمین اجلاس همکاری‌های دو کشور
    امضای اسناد همکاری میان ایران و تاجیکستان در شانزدهمین اجلاس همکاری‌های دو کشور

دو سند همکاری در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان به امضای رئیسان کمیسیون دو کشور رسید.

شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، فنی، علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان ۲۶ تا ۲۸ دسامبر در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، آئین اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران و  تاجیکستان به ریاست «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو ی ایران و «دلیر جمعه» وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.
همچنین در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان، برگزاری دوره آموزشی در حوزه آب میان دو کشور امضا و مبادله شد.
از موضوعات مهم شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان "برقراری ارتباط الکتریکی میان دوکشور" ، "پروژه سد و نیروگاه سنگ توده ۲"، "پروژه تونل استقلال"، "طرح احداث نیروگاه راغون"، و "آمادگی ایران برای اجرای پروژه‌های آب و برق در تاجیکستان"است که در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی ایران و تاجیکستان به تصویب رسید.

روابط ایران و تاجیکستان با آغاز به کار دولت سیزدهم ایران در چارچوب سیاست همسایگی از رکود خارج شد و در دو سال گذشته همکاریهای قابل توجهی در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بین دو کشور انجام شده و هیاتهای متعددی هم بین طرفین تبادل شده است.
در سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران، تاجیکستان از جایگاه بالایی برخوردار است و رهبر معظم انقلاب اسلامی از روابط دو کشور به "روابط خویشاوندی" یاد کرده اند.

کلیدواژه