دی ۱۶, ۱۴۰۲ ۱۵:۱۹ Asia/Dushanbe
  • شتر حاشیه‌ساز تاجیکستانی دانشمندان را غافلگیر کرد +عکس
    شتر حاشیه‌ساز تاجیکستانی دانشمندان را غافلگیر کرد +عکس

دیرینه‌شناسان روسیه و تاجیکستان در اتفاقی منحصر به فرد، جمجمۀ کامل و سالم یک شتر متعلق به ۲.۵ میلیون سال پیش را کشف کردند.

به گزارش تاجیکی صدای خراسان به نقل از انجمن روزنامه‌نگاران آسیا، این کشف که در درۀ کوروک سی در منطقۀ سغد تاجیکستان انجام شده، یک کشف بسیار ارزشمند مربوط به اوایل دورۀ پلیستوسن به دست پژوهشگران داده است؛ زیرا معمولاً تنها بخش‌های جداگانه‌ای از جمجمه یا استخوان‌های حیوانات هزاران سال پیش کشف می‌شود، در حالی که این جمجمه دست نخورده پیدا شده است. 

دیمیتری گیمرانوف، دانشمند دانشگاه فدرال اورال، در این‌باره گفته است: ما بسیار خوش‌شانس بودیم، زیرا استخوان‌ها در سراسر قلمرو آسیا، حتی استخوان‌هایی که تنها 2000 سال قدمت دارند، ضعیفند. آنها مانند گچ بسیار شکننده هستند و اگر آنها را لمس کنید، به قطعه‌های کوچک و خرد تبدیل می‌شوند.

باستان‌شناسان برای حفظ این جمجمه حین حفاری، آن را کاملاً چسبانده و در محل خود ثابت کردند.

این کار اجازه ‌داد تا جمجمه برای بازسازی و مطالعه به دانشگاه اورال روسیه منتقل شود.

تحقیقات روی جمجمه به مدت سه سال طول می‌کشد و پس از آن برای تحقیقات بیشتر، به تاجیکستان بازگردانده خواهد شد.جمجمۀ یادشده که تقریباً 20 کیلوگرم وزن دارد، در جعبۀ مخصوصی حمل شد.

با این حال، قسمت جلویی جمجمه حین حمل افتاد؛ زیرا برای هزاران سال در داخل سنگ کوهی رسوبی، شبیه به خاک رس جامد سنگین قرار داشته است.دانشمندان مدعی‌اند که از چنین بقایای باستانی می‌توان فهمید شتر چه خورده، مغزش چه اندازه بوده و با یقین کامل به حقیقت‌های دیگری رسید.

گیمرانوف در این زمینه گفته است: در مقایسۀ جمجمۀ یافت شده با شترهای مدرن، می‌توان گفت که اندازه‌ها تقریباً یکسان است.

کلیدواژه