دی ۲۰, ۱۴۰۲ ۱۷:۱۶ Asia/Dushanbe
  • تلاش ترکیه برای حل اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان
    تلاش ترکیه برای حل اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان

وزیر امور خارجه ترکیه در سفر به قرقیزستان و تاجیکستان درباره گفت: ما به عنوان یک کشور برادر علاقه‌مند به منطقه، به توافق مرزی بین دو کشور اهمیت می‌دهیم زیرا گام بزرگی در تضمین امنیت و ثبات در آسیای مرکزی خواهد بود.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در بیشکک پایتخت قرقیزستان که در سفری رسمی به این کشور سفر کرده بود، مورد استقبال نورلان بیک شکیف رئیس پارلمان قرار گرفت.

این خبر را مرکز مطبوعاتی هیئت‌رئیسه پارلمان قرقیزستان گزارش داد.

بر اساس این اطلاعات، در دیدار شکیف و فیدان، افزایش روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و توسعه همکاری‌های بین پارلمانی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هاکان فیدان در این نشست سلام نوعمان کورتولموش، رئیس مجلس ملی ترکیه را به شکیف ابلاغ کرد و گفت: هدف اصلی ما تقویت برادری و دوستی بین دو ملت برادر است.

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد: هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه که به قرقیزستان سفر کرده است، ۱۰ ژانویه به تاجیکستان سفر کرده است. این سفر به دعوت «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان انجام می‌شود. در این سفر درباره موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل‌نظر خواهد شد. توسعه روابط بین آنکارا و دوشنبه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

هاکان فیدان، پس از گفتگو با امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان اعلام کرد که قرار است در ماه مارس توافقنامه‌ای برای رسیدگی به اختلافات مرزی دیرینه بین تاجیکستان و قرقیزستان امضا شود.

فیدان طی یک نشست خبری در دوشنبه گفت: ما به عنوان یک کشور برادر علاقه‌مند به منطقه، به این توافق اهمیت می‌دهیم که گام بزرگی در تضمین امنیت و ثبات در آسیای مرکزی خواهد بود.

مرز قرقیزستان و تاجیکستان، که نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر را در برمی‌گیرد، از زمان آغاز مذاکرات در دسامبر ۲۰۰۲، منبع مناقشه بوده است. در حال حاضر، تقریباً یک‌سوم مرز مشخص نشده که منجر به درگیری‌های متناوب بین دو کشور در طول سال‌ها شده است.

کلیدواژه