بهمن ۲۲, ۱۴۰۲ ۱۸:۱۳ Asia/Dushanbe
  • خودداری تاجیکستان از امضای تفاهم‌نامه توسعه کریدور حمل و نقل ترانس‌خزر
    خودداری تاجیکستان از امضای تفاهم‌نامه توسعه کریدور حمل و نقل ترانس‌خزر

تاجیکستان از امضای تفاهم نامه‌ای(MoU) درباره توسعه کریدور حمل و نقلی که اروپا و آسیای میانه را به یکدیگر متصل و روسیه را دور می‌زند، خودداری کرده است.

به گزارش آسای پلوس، عظیم ابراهیم وزیر حمل و نقل تاجیکستان درباره نتایج «نشست سرمایه گذاران برای متصل کردن حمل و نقل اتحادیه اروپا و آسیای میانه» که از ۲۹ تا ۳۰ ژانویه(۹ تا ۱۰ بهمن) در بروکسل برگزار شد با خبرنگاران گفت و گو کرده است.

این وزیر گفت تاجیکستان از امضای توافق‌نامه اولیه کریدور حمل و نقل ترانس‌خزر که اروپا و آسیای میانه را به یکدیگر متصل می‌کند، خودداری کرده است. وی افزود دولت تاجیکستان در حال بررسی جزئیات و امکان جذب وام است.

عظیم ابراهیم بیان کرد: باید شرایط و ضوابط این وام‌ها را بررسی کنیم.

این وزیر افزود: تاجیکستان به دریافت کمک‌های مالی و وام‌های کم بهره تمایل دارد تا در بازپرداخت وجوه مشکلی پیش نیاید.

کریدور حمل و نقل ترانس‌خزر کریدوری چند وجهی است که اتحادیه اروپا و آسیای میانه را با دریای خزر، جمهوی آذربایجان، گرجستان و ترکیه به هم متصل می‌کند.

در نشست دو روزه سرمایه گذاران، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای آسیای میانه(قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) و سایر شرکا از سرتاسر جهان گام‌های مهمی برای شروع توسعه کریدور حمل و نقل ترانس‌خزر برداشتند.

در سخنرانی افتتاحیه این نشست در ۲۹ ژانویه(۹ بهمن)، والدیس دومبروفسکیس معاون اجرایی کمیسیون اروپا تعهد کلی خود را نسبت به سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد یورویی در اتصال حمل و نقل اعلام کرد.

در همان روز، بانک سرمایه گذاری اروپا(EIB Global) تفاهم نامه تامین مالی مشترک برای پروژه با قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و بانک توسعه قزاقستان را به ارزش یک میلیارد ۴۷۰ هزار یورو امضا کرد.

کلیدواژه