بهمن ۲۶, ۱۴۰۲ ۰۹:۵۷ Asia/Dushanbe
  • محدودیت انتقال برق به شهر ها و مناطق تاجیکستان
    محدودیت انتقال برق به شهر ها و مناطق تاجیکستان

رئیس شرکت برق تاجیک گفت : دلیل محدودیت انتقال برق به شهرها و مناطق تاجیکستان افزایش تقاضا و همچنین کاهش میزان اب مخزن سدنارک بوده است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از اسپوتنیک؛محمدعمر عصازاده، افزود: هنگامی که سطح  اب رودخانه به اندازه کافی بالا بیاید که برق کافی برای تامین تقاضا تولید کند، برق قطع نخواهد شد.

وی افزود: به دلیل افزایش تقاضا برای برق، عدم تعادل در مصرف و تولید در کشور بوجود می اید.

به گزارش عصازاده ، در دوره پاییز و زمستان نیاز جمعیت کشور به برق به صورت تصاعدی افزایش می یابد و این وضعیت به مدت 7 ماه ادامه دارد.

وی افزود: در این مدت حجم تولید برق بسته به میزان آب مصرفی و سطح مخزنی که به عنوان ذخیره آبی استفاده می شود، تعیین می شود البته حجم تولید برق در این مدت برای پوشش کافی نیست.

وی تاکید کرد: در فصل بارندگی با افزایش آب، نیروگاه های کشور می توانند به طور کامل جمعیت را تامین کنند.

او افزود:در تابستان 2023، تاجیکستان 2 میلیارد و 677 میلیون کیلووات ساعت برق صادر کرد که 124.2 میلیون کیلووات ساعت بیشتر از سال 2022 است.

از این تعداد یک میلیارد و 624.7 میلیون به افغانستان، 907.5 میلیون به ازبکستان و 144.6 میلیون کیلووات ساعت برق به قزاقستان فروخته شده است.

در سال 2023، تاجیکستان 21 میلیارد و 650 کیلووات ساعت برق تولید کرد. این 453 کیلووات ساعت یا 2.1 درصد بیشتر از سال 2022 است

 

کلیدواژه