بهمن ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۶:۱۰ Asia/Dushanbe
  • گام دیگر تاجیکستان و قرقیزستان برای رسیدن به توافق کامل مرزی
    گام دیگر تاجیکستان و قرقیزستان برای رسیدن به توافق کامل مرزی

تاجیکستان و قرقیزستان به یک توافق بر سر ۱.۱ کیلومتر در خصوص مرز مشترک خود رسیدند تا گام دیگری را به سمت یک توافق کامل در این زمینه بردارند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل ازایرنا ، شورای امنیت ملی تاجیکستان امروز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان دو کشور یک نشست در ولایت سغد در مورد توافق مرزی برگزار کردند.

تاجیکستان خاطر نشان کرد که به دنبال کار میدانی یک گروه نقشه برداری از دو کشور، آنها به یک توافق بر سر ۱.۱ کیلومتر از مرز مشترکشان دست یافتند و یک پروتکل را امضا کردند.

شورای امنیت ملی تاجیکستان اضافه کرد که طرفین به کار در قسمت‌های دیگر مرز مورد مناقشه در نشست آتی که در قرقیزستان برگزار می‌شود، ادامه خواهند داد.

در جریان نشست بادکند در قرقیزستان که از ۳۰ ژانویه تا ۵ فوریه (۱۰ تا ۱۶ بهمن) برگزار شد، یک توافق بر سر ۹۰ درصد مرز در مجموع ۹۷۲ کیلومتری بین دو کشور به دست آمد و به تدریج دوشنبه و بیشکک به سمت یک توافق کامل حرکت می‌کنند.

به دلیل اختلافات مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان، تنش‌ها و درگیری‌ها گاه به گاه بروز می‌کند که آخرین درگیری در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۳ شهریور ۱۴۰۱) رخ داد که به کشته شدن ده‌ها نفر از هر دو طرف منجر شد.

کلیدواژه