اسفند ۰۲, ۱۴۰۲ ۱۶:۵۹ Asia/Dushanbe
  • افزایش حجم تجارت ایران و تاجیکستان، نیازمند برقراری تعرفه ترجیحی میان دو کشور است
    افزایش حجم تجارت ایران و تاجیکستان، نیازمند برقراری تعرفه ترجیحی میان دو کشور است

رئیس اتاق ایران با انتقاد از افزایش ناگهانی تعرفه واردات برخی محصولات ایران در تاجیکستان، گفت: برای افزایش سطح همکاری‌های تجاری میان دو کشور، نیازمند برقراری تعرفه ترجیحی میان ایران و تاجیکستان هستیم.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، صمد حسن‌زاده در نشست با سفیر تاجیکستان در ایران، ضمن درخواست تجدیدنظر در این تصمیم از سوی مقامات تاجیکی، ادامه داد: امیدوارم بتوانیم با برقراری تعرفه ترجیحی برای برخی کالاهای مورد مبادله میان دو کشور، به افزایش حجم تجارت ایران و تاجیکستان کمک کنیم.

او با بیان اینکه حجم تجارت دو کشور در دو سال گذشته از 100 میلیون دلار به 270 میلیون دلار رسیده است، اظهار کرد: اگرچه این پیشرفت خوبی است اما دو کشور با توجه به ظرفیت‌های صادراتی خود هنوز فاصله زیادی با رقم مطلوب تجارت میان خود فاصله دارند.

نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران نیز با تأکید بر اینکه اتاق ایران و اتاق‌های استانی، محرک اصلی تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور هستند، گفت: حجم تجارت دو کشور در بهترین زمان از 350 میلیون دلار فراتر نرفته است. اما هدف‌گذاری روسای جمهور دو کشور این است که این رقم را به 500 میلیون دلار برسانیم.

او افزود: ایران و تاجیکستان از ابزارهای قدرتمندی همچون کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیته مشترک سرمایه‌گذاری، شورای مشترک اتاق‌های بازرگانی و اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، برخوردار هستند. بنابراین وظیفه دو جانبه ما این است که از این ابزارها بهترین استفاده را داشته باشیم.

زاهدی با انتقاد از اجرایی نشدن توافقات مختلف میان دو کشور، گفت: در 30 سال گذشته بیش از 250 سند همکاری دو جانبه بین دو کشور امضا شده که اگر فقط نیمی از آن‌ها اجرایی شده بود، حجم تبادلات تجاری ایران و تاجیکستان به یک میلیارد دلار رسیده بود.

کلیدواژه