اسفند ۱۶, ۱۴۰۲ ۱۱:۲۴ Asia/Dushanbe
  • حضور سفیر ایران در تاجیکستان در نشست سفرای کشورهای عضو سازمان شانگهای
    حضور سفیر ایران در تاجیکستان در نشست سفرای کشورهای عضو سازمان شانگهای

علیرضا حقیقیان سفیر ایران در تاجیکستان، روز سه شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ در نشست سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان  که به مناسبت آغاز ریاست پاکستان بر شورای نخست وزیران این سازمان و با عنوان "نوآوری ، سرمایه‌گذاری و همکاری در بخش حمل و نقل و مبارزه با فقر "برگزار شد ، شرکت کرد.

حقیقیان در سخنرانی خود، تعامل فعال کشورمان با همسایگان از جمله پاکستان را از عوامل تقویت کننده دستور کار اقتصادی "سازمان شانگهای"  بر شمرد و بر ضرورت تلاش همه جانبه برای بهره برداری  از ظرفیت های همکاری اقتصادی در این سازمان  تاکید کرد.

سفیر ایران ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای همکاری بیشتر با کشورهای عضو ، اجرای کریدورهای حمل و نقل و انرژی را موجب تقویت و  توسعه زیر ساخت‌ها در منطقه دانست و  تصریح کرد در راستای ایجاد دسترسی های تجاری و اقتصادی کشور های جنوب و شرق آسیا  به کشورهای آسیا مرکزی ،قفقاز ،روسیه و اروپا ، جمهوری اسلامی ایران گام های مهمی را در قالب کریدور شمال -جنوب برداشته است.

حقیقیان با ‌تاکید بر اهمیت پرورش اکوسیستم های نوآوری و تاثیر آن برپیشرفت فناوریها ، تجمیع منابع و تشریک مساعی کشورهای عضو سازمان شانگهای در طرح های تحقیقاتی دانش بنیان را راه موثری برای مقابله با چالش های اقلیمی و اقتصادی دانست.

همچنین علیرضا حقیقیان سفیر ج.ا.ایران در تاجیکستان روز سه شنبه ۱۵ اسفند  ۱۴۰۲ با رحیم سعیدزاده وزیر معارف و علم جمهوری تاجیکستان ملاقات نمود.

در این دیدار طرفین  همکاریهای دو کشور در حوزه‌های علمی، دانشگاهی، آموزشی و شرایط اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان تاجیکستان را مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار دادند.

سفیرکشورمان و وزیر معارف و علم تاجیکستان تبادل تجربیات  و استاد و دانشجو  را حائز اهمیت دانسته و بر لزوم توسعه بیش از پیش همکاریها تاکید کردند.

کلیدواژه