فروردین ۰۵, ۱۴۰۳ ۱۳:۵۶ Asia/Dushanbe
  • 24  مارس: روز جهانی مبارزه با بیماری سل

24 مارس روز جهانی سل است. هدف از نام گذاری این روز که به بهانه کشف میکروب سل توسط دانشمند روبرت کخ انجام شده است، افزایش سطح آگاهی مردم از شیوع این بیماری، پیشگیری و مبارزه با آن است.

به گزارش خاور، مبارزه با سل همیشه مورد توجه دولت جمهوری تاجیکستان بوده و کارهای قابل توجهی در این راستا در حال انجام است. به ویژه، واکسیناسیون اجباری کودکان با واکسن MMR در سن 3-7 روزگی و در سن 7 سالگی با واکسن دوم انجام می شود.

سل یک بیماری عفونی بوده و عامل آن باکتری سل است. این بیماری قابل درمان است.

طبق توصیه پزشکان، نوجوانان بالای 15 سال و بزرگسالان باید هر سال ریه خود را چک کنند، غذای خوب و منظم بخورند. لیست غذاها باید شامل 100-150 گرم محصولات غنی از پروتئین در روز باشد و سبک زندگی سالمی داشته باشد، کار و استراحت را به درستی تنظیم کند.

به گفته پزشکان این حوزه، برای پیشگیری از این بیماری، هر فرد باید از استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کرده و ورزش کند.

سل قابل درمان است و شرط اصلی رهایی از آن درمان کامل، صحیح و به موقع است. زیرا عدم درمان به موقع می تواند منجر به ناتوانی، ناتوانی و حتی مرگ شود.

علائم این بیماری سرفه بیش از دو هفته، ضعف، خستگی، افتادگی، تب بالا، تعریق شبانه، بی اشتهایی، ترشح خون و گاهی درد قفسه سینه است.

در تاجیکستان، تشخیص به موقع انواع سل (سل تمام اندام ها و انواع مقاومت به داروهای ضد سل) امکان پذیر است و تشخیص های میکروسکوپی، نوری و مولکولی در سطح منطقه در دسترس است. در حال حاضر «برنامه ملی جدید حفاظت از جمعیت در برابر سل در جمهوری تاجیکستان برای سال‌های 2021-2025» در تاریخ 27 فوریه 2021 به تصویب دولت جمهوری تاجیکستان رسیده و در حال اجراست. هدف اصلی آن کاهش تأثیر منفی معضل سل بر توسعه اجتماعی و اقتصادی با ایجاد دسترسی عمومی به تشخیص و درمان به موقع و باکیفیت انواع سل از جمله سل نهفته است. به طور کلی، میزان عفونت و مرگ و میر را کاهش می دهد و از ایجاد مقاومت دارویی جلوگیری می کند.