مذاکرات مسکو با دوشنبه برای حل اختلاف پروازی؛ همچنان بی نتیجه
با گذشت دو روز از آغاز دور تازه ای از مذاکرات مقامات وزارتخانه های حمل و نقل روسیه و تاجیکستان برای پایان دادن به اختلافات پروازی اخیر میان این دو کشور در مسکو، هنوز توافقی به دست نیامده است.
به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سایت آسیا پلوس، مذاکرات مقامات وزارتخانه های حمل و نقل تاجیکستان و روسیه در مسکو از روز 26 آوریل پس از یک وقفه 12 روزه به درخواست جانب دوشنبه از سر گرفته شد و تا زمان انتشار این خبر هنوز هم طرف ها به توافقی دست نیافته اند.
ریاست هیات تاجیکستان در این مذاکرات را شیر علی گنجل زاده معاون وزیر حمل و نقل این کشور بر عهده دارد و تلاش می کند راه حل مناسبی که مورد پذیرش مسکو و دوشنبه برای از سر گیری پرواز هواپیماهای مسافری شرکت " سامان ایر" باشد، ارائه کند.
شرکت " سامان ایر" در پی ممنوعیت پروازش به مسکو 7 پرواز در هفته را از دست داده و متحمل خسارات فراوان ملی شده است.
دور قبلی مذاکرات مقامات وزارتخانه های حمل و نقل تاجیکستان و روسیه در مسکو پس از نزدیک به یک هفته گفتگوهای دو جانبه بدون نتیجه ماند و با درخواست جانب دوشنبه برای بررسی بیشتر این موضوع 10 روز فرصت داده شد.
دور تازه ای از اختلاف بر سر جدول پرواز هواپیماهای مسافربری میان روسیه و تاجیکستان زمانی آغاز شد که وزارتخانه حمل و نقل روسیه به بهانه عمل نکردن تاجیکستان به تعهداتش در زمینه صدور مجوز برای 7 پرواز شرکت هوایی " یامال " به دوشنبه و خجند از روز 3 آوریل پرواز هواپیماهای شرکت " سامان ایر" را ممنوع کرد.
این در حالی است که تاجیکستان با 4 پرواز جدید شرکت هوایی " یامال " به دوشنبه وخجند موافقت و تاکید کرده است که جانب روسیه از این پروازها سود فراوان مالی کسب می کند که به زیان طرف تاجیکستانی است. از این رو در واکنش به این اقدام، وزارت حمل و نقل تاجیکستان نیز اعلام کرد که از روز 6 آوریل سال جاری، 7 پرواز شرکت های هواپیمایی "خطوط هوایی اورال" و " یوت ایر" روسیه به دوشنبه و خجند را ممنوع می کند، اما این اقدام اجرایی نشد.
به گفته مقامات اداره هواپیمایی کشوری تاجیکستان، 63 در صد از پروازهای میان روسیه و تاجیکستان در انحصار شرکت های هواپیمایی جانب روسیه قرار دارد.
اکثر کارشناسان معتقدند که بالا گرفتن تنش میان مسکو و دوشنبه بر سر جدول پرواز هواپیماهای مسافربری صرفا انگیزه اقتصادی دارد و منافع مالی شرکتهای هوایی این مشکلات را ایجاد می کند.