درخواست پناهندگی 20 روزنامه نگار تاجیک در خارج
رییس ائتلاف بانوان روزنامه نگار تاجیکستان از درخواست پناهندگی 20 روزنامه نگار تاجیک در کشورهای خارجی خبر داد.
به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سایت تاپ تی جی، خانم مهیا ناظم اوا که به مناسبت روز بین المللی آزادی مطبوعات در محفلی در دوشنبه سخنرانی می کرد، دلیل رفتن این افراد به خارج و درخواست پناهندگی آنان را فشار دولت به رسانه ها ، نبود فضای آزادی بیان، حمایت نشدن روزنامه نگاران از سوی مدیران نشریه ها، نداشتن مرکز واحد دفاع از حقوق این افراد و ناچیز بودن حقوق و دستمزدها اعلام کرد.
فرنگیس نبی اوا یکی از روزنامه نگاران تاجیک که در اروپا به سر می برد، علت ترک تاجیکستان را نبود فضای آزادنه فعالیت، کنترل شدید نهادهای دولتی بر رسانه ها و تلاش برای تبدیل کردن روزنامه نگاران به ابزاری با هدف سیاه نمایی رقبا و شخصیت های مستقل می داند.
البته تعداد دیگری از روزنامه نگاران در داخل تاجیکستان معتقدند که جدا ازمباحث سیاسی و فضای آزادی سخن، برخی از کارمندان رسانه های خبری این کشور برای زندگی بهتر به اروپا رفته اند.
مهیا ناظم اوا رییس ائتلاف بانوان روزنامه نگار تاجیکستان گفت، از 20 روزنامه نگاری که در کشورهای خارجی در خواست پناهندگی کرده اند، تنها فرنگیس نبی اوا حاضر شده است که نام خود را اعلام کند و بقیه با نام های مستعار دلیل رفتنشان از تاجیکستان را بیان کرده اند.
هر چند حمیرا بختیار نیز که برای تحصیل از تاجیکستان خارج شده نام واقعی خود را اعلام کرده است.
از دیدگاه کارشناسان، پس از حوادث ماه سپتامبر سال 2015 و ممنوع شدن فعالیت حزب نهضت اسلامی تاجیکستان فشار به روزنامه نگاران و رسانه های مستقل در این کشور تشدید شد که این امر موجب بسته شدن برخی از هفته نامه ها، زندانی شدن روزنامه نگاران و فرار آنان از این جمهوری شد.