دی ۱۴, ۱۳۹۶ ۰۷:۴۰ Asia/Dushanbe
  • تحقیق دادستانی کل تاجیکستان درباره قانونی بودن قطع  NGN

دادستانی کل تاجیکستان با ارسال نامه ای از شرکت‌های فراهم‌گر خدمات تلفن همراه درخواست کرده است که درباره دلیل قطع پیام رسان NGN توضیح دهند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه اخبار، در این نامه از شرکتهای فراهم گر خدمات تلفن همراه و کانالهای ارتباطی خواسته شده است که درباره زمان و نحوه آغاز فعالیت کانال ارتباطی NGN و مسدود شدن آن به طور مفصل توضیح دهند.

بیک صبوری رییس خدمات ارتباطات و مخابرات تاجیکستان به بهانه تامین امنیت ملی این کشور روز 18 دسامبر سال 2017 با ارسال دستوری به شرکت‌های فراهم گر خدمات تلفن همراه و کانال‌های ارتباطی موفق به قطع پیام رسان NGN شد و گفته می شود که اکنون تلاش دارد دربارهVIBER ،WHATSAPP ، TELEGRAM وIMO  نیز اقدام مشابه کند.

این اقدام با واکنش شدید سازمان های مدافع حقوق کارگران مهاجر تاجیکستانی در روسیه رو به رو شد و نمایندگان این سازمان ها با ارسال نامه به رییس جمهوری تاجیکستان خواستار مساعدت او برای لغو تصمیم خدمات ارتباطات و مخابرات این کشور شدند.

در این نامه تاکید شده بود، با قطع کانال ارتباطی NGN اکنون بر اساس تعرفه تماس ها از داخل روسیه به تاجیکستان، قیمت هر دقیقه مکالمه افزایش 19 برابری نسبت به قبل برای هر مشترک داشته است.

قیمت هر دقیقه تماس از روسیه به تاجیکستان برای کارگران مهاجر خارجی 13 سنت محاسبه می شود و در یک سال برای یک میلیون نفر از کارگران تاجیکستانی این هزینه یک میلیون و560 هزار دلار خواهد شد که به بودجه دولت روسیه واریز می گردد.

چند روز پس از قطع NGN، شرکت مخابراتی واویلیان موبایل پیام‌رسان جدیدی را راه اندازی کرد که خدمات رایگان تلفنی برای مشتریان ارائه می کند و با قیمت ارزان جایگزین کانال ارتباطی NGN می شود.