دی ۱۹, ۱۳۹۶ ۰۹:۲۸ Asia/Dushanbe
  • دادستانی تاجیکستان: حکومت‌الله شاکی ندارد، اقدام نمی‌کنیم

مقامات دادستانی کل تاجیکستان گفته اند به دلیل این که رییس پیشین شرکت راه آهن تاجیکستان شاکی خصوصی ندارد علیه او اقدام نمی کنند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه تاپ تی جی، فردوس رحیم زاد یکی از مقامات مسول دادستانی کل تاجیکستان گفته است که از طریق رسانه‌ها درباره اموال و دارایی‌های امان الله حکومت الله رییس پیشین شرکت راه آهن تاجیکستان و خانواده اش در خارج اطلاع یافته است اما تنها در صورت وجود شکایت رسمی و تایید این مورد می توانند به تحقیق موضوع بپردازند.

چند روز قبل مرکز بین المللی تحقیق فساد مالی و جنایات سازمان یافته (OCCRP,  Organized Crime and Corruption Reporting Project) نتیجه پژوهش خود را درباره اموال و دارایی‌های امان‌الله حکومت‌الله رییس پیشین شرکت راه آهن تاجیکستان و خانواده اش در خارج از کشور منتشر کرد.

این سازمان مدعی شده است که از سال 2012 خانواده رییس پیشین شرکت راه آهن تاجیکستان در جمهوری چک برای خرید شش مکان از جمله اموال غیرمنقول، 10 میلیون و 600 هزار دلار هزینه کرده اند.

بر اساس اعلام ،OCCRP اموال حکومت‌الله شامل دو خانه مجلل و چهار ساختمان دیگر است که در دو منطقه تفریحی و گردشگری جمهوری چک واقع شده‌اند.

همچنین منزل مسکونی دیگری متعلق به وی به ارزش یک میلیون و100 هزار دلار در شهر مسکو شناسایی شده است.

این سازمان برای اثبات ادعاهای خود درباره وجود اموال و دارایی های خانواده امان الله حکومت الله 66 ساله در خارج از تاجیکستان، نسخه قراردادهای خرید و فروش اموال غیرمنقول او را منتشرکرده است.

امان الله حکومت الله در فوریه سال 2014 پس از چند ماجرا از جمله بازداشت رستم پسر بزرگش در مسکو با 9 کیلو هرویین و مشارکت رسول پسر دومش در یک حادثه رانندگی شبانه در شهر دوشنبه که سه کشته بر جای گذاشت، از سمت رییس شرکت راه آهن تاجیکستان استعفا داد.