سفیر تاجیکستان در تهران: خانه هر تاجیک، خانه جهانگردان است
سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی، مهمترین جاذبههای گردشگری کشورش را معرفی و از همه جهانگردان برای سفر به تاجیکستان دعوت کرد.
به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، نعمتالله امامزاده سفیر فوقالعاده و مختار جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی که آن را برای انتشار در اختیار خبرگزاری ایرانی مهر قرار داد، به برنامههای کشورش برای جذب گردشگران خارجی اشاره و ابراز امیدواری کرد تا سال 2020 تعداد جهانگردان در این کشور به بیش از یک میلیون نفر برسد.
وی نامگذاری سال 2018 را به عنوان سال رشد سیّاحی و هنرهای مردمی از سوی رییس جمهوری تاجیکستان، اقدامی قابل تحسین و نشان دهنده دغدغه های امامعلی رحمان برای ارتقای جایگاه تاجیکستان در این زمینه دانسته است.
امام زاده تأکید کرده است به دنبال این نامگذاری، خدمات فرودگاهی، هتل، آسایشگاهها، آثار تاریخی و دیگر زیرساختهای مربوط به جهانگردی با استانداردهای روز منطبق خواهند شد.
به نوشته وی، در این مدت چندین اثر تاریخی از جمله قلعه تاریخی هولبوک، تختِ سنگین، سَرَزم، قلعه حصار و باغ ملی محیط زیست پامیر در شهر خاروغ در فهرست یونسکو ثبت شدهاند که این نیز باعث افزایش تعداد جهانگردان در این مکانها خواهد شد.
نعمت الله امام زاده افزوده است: رشته جهانگردی در تاجیکستان مرحله به مرحله به یکی از بخشهای درآمدزای اقتصاد ملی تبدیل شده و برای جلب سرمایه، کاهش سطح فقر و غنی کردن بودجه مملکت، موثر خواهد بود.
بر اساس نامه سفیر تاجیکستان در تهران، در حال حاضر برای شهروندان بیش از 80 کشور جهان نظام آسان تهیه روادید جمهوری تاجیکستان اجرایی شده و نتیجه این تدبیر سازنده، افزایش تعداد جهانگردان در سه سال اخیر و رسیدن شمار آنان به رقم 414 هزار نفر بوده است.
سفیر تاجیکستان در ایران کشورش را «سرزمین مردم صاحب معرفت و مهماننواز و میوههای شهدبار» خوانده و تأکید کرده است هر گوشه تاجیکستان با اقلیم، آب و هوا، مناظر طبیعی، کوههای آسمانخراش، یخچالهای عظیم، آبهای شفابخش، دریاچه و چشمههای مصفّا، حیوانات و نباتات و آداب و رسوم و ویژگیهای خود، متفاوت و بینظیر است.
نعمت الله امامزاده در پایان یادداشت خویش تأکید کرده است: «آغوش تاجیکستان برای همه جهانگردان دنیا باز است. این سرزمین بهشت دنیاست و خانه هر تاجیک، خانه شماست.»