اصلاح قانون راهنمایی و رانندگی در تاجیکستان
براساس اصلاحیه یکی از قوانین راهنمایی و رانندگی در تاجیکستان، رانندگان هنگام متوقف شدن خودرو از سوی پلیس، نباید پیاده شوند.
به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از تاپ تی جی، طبق اصلاحیه این قانون که اخیرا در مجلس نمایندگان تاجیکستان به تصویب رسیده است، پلیس در صورت پیاده شدن راننده وی را جریمه خواهد کرد.
این درحالی است که براساس یک رسم دیرین در تاجیکستان (برعکس دیگر کشورها) رانندگان با اشاره ایست پلیس رانندگی، نخست با در دست داشتن گواهینامه و سایر مدارک ماشین، از خودرو پیاده می شدند و به طرف مامور می رفتند.
اکنون با اصلاح این قانون رانندگان نباید از خودرو پیاده شوند؛ چرا که در این حال 50 سامانی جریمه خواهند شد.
کارشناسان علل پیاده شدن راننده ها از خودرو را در تاجیکستان، نقض قوانین راهنمایی و رانندگی، نداشتن دانش کافی از مقررات و تکمیل نبودن مدارک آنان می دانند.
همچنین براساس اصلاحیه وارده به قانون راهنمایی و رانندگی در تاجیکستان، رانندگان از این پس حق دارند از مامور پلیس، نام و سمت، واحد محل خدمت، مجوز ماموریت وی در مسیر و نقشه استقرارش را درخواست کنند.
به گفته «شاکرجان حکیم اف» حقوقدان تاجیک، علت نخست خارج شدن رانندگان از خودرو هنگام ایست دادن ماموران پلیس، ترس از مدارک ناقص و تخلف رانندگان از مقررات است.
همچنین گاهی رانندگان از ترس اینکه در صورت خروج از خودرو، پلیس مواد مخدر یا گلوله در ماشین شان جاسازی کند، ترجیح می دادند که در داخل خودرو بمانند.
مقامات اداره راهنمایی و رانندگی تاجیکستان اعلام کرده اند، در سال 2017 جرایم تخلفات رانندگی در این کشور به 500 میلیون سامانی رسیده بود.