چرا تجمع در برابر سفارت ایران در دوشنبه نمایشی بود؟
https://parstoday.ir/tajiki/news/tajikistan-i34248-چرا_تجمع_در_برابر_سفارت_ایران_در_دوشنبه_نمایشی_بود
در پی تجمع اعتراضی اخیر در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه، فعال رسانه ای تاجیک در تحلیلی این تظاهرات را نمایشی و دولتی خواند.
(last modified 2024-01-23T05:36:52+00:00 )
خرداد ۰۲, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۰ Asia/Dushanbe
  • چرا تجمع در برابر سفارت ایران در دوشنبه نمایشی بود؟

در پی تجمع اعتراضی اخیر در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه، فعال رسانه ای تاجیک در تحلیلی این تظاهرات را نمایشی و دولتی خواند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، در پی تجمع کوچکی در برابر سفارت ایران در شهر دوشنبه که در آن شرکت کنندگان شعارهای ضد ایرانی سر دادند، داریوش رجبیان با ذکر دلیل‌هایی این تجمع را نمایشی و دولتی دانست.

به نوشته وی، در تاجیکستان تجمع اعتراض‌آمیز برگزار نمی‌شود و تنها تظاهرات برگزار شده نیز در مخالفت با رقیبان دولت بوده است و تجمع روز دوشنبه نیز استثنایی بر این قاعده نیست.

وی همچنین به یکسان بودن شعارها و حتی دستخطِ نوشته‌ها اشاره کرده و شعارهایی از قبیل «دوستی تاجیکستان و ایران را حرمت کنید» را شعاری دانسته که «فقط از ذهن و کلام دولت می‌تراود.»

از نظر این فعال رسانه‌ای تاجیک، مسأله حزب نهضت اسلامی دغدغه مردم تاجیکستان نیست و مشکلات معیشتی مردم تاجیکستان به اندازه‌ای زیاد است که اعتراض بر سر چنین مسائلی «به گوشه ذهنشان هم نمی‌رسد.»

رفتار توام با ترس و نگرانی "معترضان"، عصبانیت دروغین و فریادهای بی جان آنها نیز از مواردی بود که از نظر رجبیان، حاضران در تجمع را از معترضان راستین که رفتاری بی‌باکانه دارند متمایز می کرد.

به نوشته داریوش رجبیان، برگزار شدن تجمع در برابر سفارت ایران 9 روز پس از سخنان رییس جمعوری تاجیکستان علیه حزب نهضت اسلامی و «کشورهای به ظاهر دوست» نیز از جمله نکته هایی است که نمایشی و دروغین بودن این تظاهرات را برجسته کرده است.

این فعال رسانه ای تاجیک در پایان به اجراکنندگان چنین نمایش هایی توصیه کرده است در نمایش های بعدی از هنرپیشه های حرفه ای تری بهره بجویند.