خرداد ۱۹, ۱۳۹۷ ۰۹:۰۲ Asia/Dushanbe
  • شکایت از دادستانی کل تاجیکستان، برای نخستین بار

دادگاه ناحیه سینای شهر دوشنبه براساس شکایت سازمان غیردولتی دفاع از حقوق شهروندان و وکیل مدافع «عثمان بای بابایف» جوان 30 ساله دارای تابعیت روسیه، عملکرد دادستانی کل تاجیکستان را بررسی خواهد کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از آسیا پلوس، این فرد در سال 2010 برای دیدار با والدینش به ناحیه اسفره آمده بود که در مسجد جامع این شهر از سوی کارمندان اداره پلیس ولایت سغد به اتهام عضویت در حرکت اسلامی ترکستان شرقی بازداشت شده و بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده بود.

کالبد شکافی و نتایج تشخیص پزشکی قانونی نشان داده است، وی بر اثر استفاده از شوک برقی جان خود را از دست داده بود ولی شکایت والدین و وکیل مدافع مرحوم طی این هشت سال به جایی نرسیده است.

اکنون پس از مداخله شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، این ماجرا در دادگاه ناحیه سینای شهر دوشنبه بررسی خواهد شد.

این بار سازمان غیردولتی دفاع از حقوق شهروندان و وکیل مدافع عثمان بای بابایف، مقامات دادستانی کل تاجیکستان را به دادگاه کشیده اند که قبلا در مورد این پرونده نوشته بودند، نیازی به بازبینی آن وجود ندارد.

به اعتقاد شاکیان، مقامات دادستانی کل تاجیکستان اتفاقات مربوط به شکنجه و در نتیجه کشته شدن عثمان بای بابایف را نادیده گرفته و تنها تلاش کرده اند، بر این جنایت سرپوش بگذارند.

این نخستین بار در تاریخ دادگستری تاجیکستان است که دادستانی کل این کشور به دادگاه کشیده می شود.