مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۵:۵۳ Asia/Dushanbe
  • ادعای دادستانی کل تاجیکستان درباره حمله به جهانگردان خارجی

در حالی که داعش حمله به جهانگردان خارجی در ولایت ختلان را برعهده گرفته است دادستانی کل تاجیکستان بار دیگر حزب نهضت اسلامی را به طرح ریزی و اجرای این حمله متهم کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از خبرگزاری فارس، دادستانی کل تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده کشته شدن دوچرخه سواران خارجی در جنوب این کشور یک اقدام از قبل طرح ریزی شده با هدف بی ثبات کردن وضعیت امنیتی، ایجاد فضای ترس و وحشت در جامعه و تضعیف جایگاه تاجیکستان در عرصه بین المللی است.

عوامل حمله به گردشگران خارجی به گفته دادستانی کل تاجیکستان نه اعضای سازمان افراطی و تروریستی داعش، بلکه حزب ممنوع نهضت اسلامی این کشور بودند که بر اساس برنامه طرح ریزی شده در خارج از کشور، زیر پوشش پرچم داعش عمل کردند.

بر اساس ادعای دادستانی کل تاجیکستان، انتشار ویدیوی سوگند یاد کردن عناصر این حمله به نام رهبر داعش با هدف دور کردن حدس و گمان‌ها از حزب نهضت اسلامی است.

دادستانی کل تاجیکستان در شرح جزییات این حمله مدعی شده است که در پی انجام تحقیقات روشن شد گروه مذکور به ریاست حسین عبدالصمداف این اقدام را با دستور ناصرخواجه عبیداف عضو فعال حزب ممنوع نهضت اسلامی انجام داده است.

طبق گزارش این نهاد تاجیکی 10 نفر دیگر از جمله دو نفر برای مساعدت رهبر این گروه و هشت نفر دیگر به دلیل آگاه نکردن مقامات از قصد این گروه برای اجرای طرح تروریستی بازداشت شدند.

وزارت کشور تاجیکستان روز 31 ژوئن همچنین در گزارشاتی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را به دست داشتن در این حمله متهم کرده بود، اما این حزب در اظهاراتی این اتهامات را به شدت رد کرده است.

داعش مسوولیت حمله به گردشگران خارجی در تاجیکستان را بر عهده گرفته است.