مرداد ۱۵, ۱۳۹۷ ۰۷:۱۹ Asia/Dushanbe
  • اتهام تکراری دادستانی کل تاجیکستان به حزب ممنوعه نهضت اسلامی            

با وجود به عهده گرفتن مسوولیت ترور گردشگران خارجی در جنوب تاجیکستان از سوی داعش، دولت دوشنبه بار دیگر انگشت اتهام را به سمت حزب منحل شده "نهضت اسلامی تاجیکستان" نشانه رفته است .  

دادستانی کل تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای ، حزب منحل شده نهضت اسلامی را به طرح ریزی و انجام اقدام تروریستی علیه جهانگردان خارجی در جنوب این کشور متهم کرد.

این بیانیه در حالی منتشر شده است که ، گروه تروریستی داعش مسوولیت حمله روز 29 ژوئیه سال جاری میلادی به گردشگران خارجی در جنوب تاجیکستان را به عهده گرفته است. در واقع ، اقدام دادستانی کل تاجیکستان را باید تناقض قابل تامل در رفتار و گفتار مقام های دوشنبه قلمداد کرد. این شیوه موضعگیری دولت تاجیکستان نشان می دهد که ، مقام های دوشنبه به جای مقابله با گروه تروریستی داعش ، مقابله با مخالفان داخلی را در دستور کار قرار داده اند . این در حالی است که ، بسیاری از کارشناسان مسائل آسیای مرکزی ، ترور گردشگران خارجی در جنوب تاجیکستان را نشان دهنده نزدیک بودن گروه تروریستی داعش به جمهوری های این منطقه و مخاطرات جمهوری های آسیای مرکزی در قبال این گروه تروریستی ارزیابی کرده اند. به عنوان مثال، "آرتور مدد بیک اف" معاون سابق رییس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان گفته است: "در پی شکست گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق ، اکنون تعدادی از نیروهای این گروه تروریستی در آسیای مرکزی و افغانستان مستقر شده اند که این امر ، تهدید جدی علیه امنیت منطقه خواهد بود".

این کارشناس امور امنیتی قرقیزستان همچنین تصریح کرده است که ، "حمله تروریستی به گردشگران دوچرخه سوار خارجی در جنوب تاجیکستان، هشدار جدی هسته های خفته گروه تروریستی داعش برای کشورهای منطقه بویژه تاجیکستان است".

نکته قابل تامل در این ارتباط با  این واقعیت است که ، طی ماه های اخیر مقام های دوشنبه بارها به نفوذ اعضا و عناصر گروه تروریستی داعش به تاجیکستان اعتراف کرده و نگرانی خود را در این زمینه ابراز داشته اند. در واقع ، اسناد و مدارک موجود همگی از نفوذ گروه های تروریستی وابسته به بیگانگان بویژه داعش در تاجیکستان حکایت دارد. برغم اعتراف های اخیر مقام های دوشنبه و واقعیت های جاری ، مقام های دوشنبه تلاش می کنند با نادیده گرفتن گروه تروریستی داعش اهداف خود را در دو جهت پیش ببرند. نخست آن که ، به این وسیله به مخالفان و منتقدان داخلی یک ضربه کاری و اتهام تروریستی وارد کنند. دوم آن که ، این دسته از مقام های دوشنبه ضمن خوش خدمتی به دشمنان مناسبات رو به رشد ایران و تاجیکستان ، در زمینه تخریب روابط تهران و دوشنبه گام هایی تاثیرگذار برخواهند داشت. به همین دلیل است که ، برخی از نهادهای دولت تاجیکستان بدون تحقیق و بررسی ، بلافاصله پس ازانجام عملیات تروریستی روز 29 ژوئیه در جنوب این کشور، ابتدا انگشت اتهام خود را علیه حزب منحل شده "نهضت اسلامی تاجیکستان" و سپس ایران نشانه رفتند. مقام های تاجیکستان از همان ابتدا همه اظهارات و موضعگیری های خود را تکرار کرده اند.