کارشناس: تشدید مجازات رشوهخواری در تاجیکستان نتیجه نخواهد داد
معاون مدیرکل مرکز پژوهشی مسایل فساد مالی و رشوه خواری در روسیه معتقد است که شدت دادن به قانون مجازات رشوه خواری در تاجیکستان نتایج مطلوب نخواهد داد.
به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از اسپوتنیک، ایلیا شوماناف با اشاره به اصلاح قانون مجازات متهمان به فساد مالی و رشوه خواری در تاجیکستان که اکنون به زندان محکوم خواهند شد گفته است در کشورهای آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان میزان فساد مالی و رشوه خواری بالا است و اکثر شهروندان مدعی هستند که بدون پرداخت مبلغ مالی نمی شود کاری انجام داد.
وی افزود: نتایج نظرسنجیها نشان می دهد که 50 درصد ازشهروندان کشورهای آسیای مرکزی گفته اند که یک باردرسال برای انجام کارخویش درادارات حکومتی مجبورشده اند به مقامات رشوه پرداخت کنند.
به گفته شوماناف، تجربه جهانی نیز ثابت کرده است که تنها با افزایش مجازات مقامات متهم به رشوه خواری نمی توان این پدیده ناگوار اجتماعی را ریشه کن کرد.
مقامات آژانس دولتی مبارزه با فساد مالی تاجیکستان میزان خسارات وارده به دولت بر اثر جرم و جنایتهای مرتبط با فساد مالی را در شش ماه نخست امسال 334 میلیون و 700 هزار سامانی (معادل 35 میلیون و500 هزار دلار) اعلام کرده اند که 51 درصد از این مبلغ به خزانه بازگردانده شده است.
در این میان وزارت تندرستی با 66 مورد، کمیته زمین با 64 مورد و وزارت معارف و علم با 63 مورد دریافت رشوه، فسادزده ترین نهادهای حکومتی در تاجیکستان معرفی شده اند.