آذر ۱۹, ۱۳۹۷ ۱۹:۵۱ Asia/Dushanbe
  • هفت خواسته مخالفان حکومت تاجیکستان در تجمع اعتراضی در آلمان

مخالفان سیاسی حکومت تاجیکستان در برابر ساختمان سفارت این کشور در پایتخت آلمان با برگزاری تجمع اعتراضی هفت درخواست خود را مطرح کردند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه اخبار، در این تجمع اعتراضی که روز دوشنبه 10 سپتامبر بر اساس برنامه از قبل اعلام شده برگزار گردید، با تصویب قطعنامه ای از صاحب‌نظر غیرت شاه سفیر تاجیکستان درآلمان درخواست شده است که مطالبات مخالفان را به حکومت دوشنبه منتقل کند.

در این قطعنامه، اجرای بدون قید وشرط درخواست شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد مبنی بر آزادی زید سعید اف، محمدعلی هییت و بزرگمهر یاراف و پرداخت خسارت به افرادی که غیرقانونی زندنی شده اند، آزادی محمد روزی اسکندراف، مقصود ابراهیم‌اف و دیگر اعضا و فعالان حزب نهضت اسلامی و گروه 24 از زندان، روشن ساختن سرنوشت احسان آدینه اف که سه سال قبل در روسیه ناپدید شده و به گفته بستگانش کارمندان نهاد امنیتی تاجیکستان وی را ربوده به دوشنبه منتقل کرده اند، انتشار اسامی قربانیان سرکوب خونین شورش در زندان خجند و مجازات عاملان این کشتار، پایان دادن به شکنجه زندانیان، پایان دادن به تعقیب و فشارخانواده‌های مخالفان سیاسی حکومت و مراعات پیمان‌ها و سازشنامه‌های حقوقی بین المللی در زمینه احترام به حقوق و آزادی‌های شهروندان و به ویژه کنوانسیون مقابله با شکنجه که دولت تاجیکستان به عنوان تعهدات خویش پذیرفته است، از دولت تاجیکستان خواسته شده است.

سامانه اخبار تاکید کرده است که در پاسخ به آمادگی مخالفان سیاسی حکومت تاجیکستان برای برگزاری تجمع اعتراضی روز 10 دسامبر در برابر سفارت این کشور در برلین قرار بود در دوشنبه روبه روی سفارت آلمان در پایتخت تاجیکستان نیز تجمع جانبداران حکومت برگزار گردد.

این تجمع به ابتکار خانم گلچهره شادمان‌اوا مادر حسین عبدالصمداف سرکرده گروه مهاجم به گردشگران خارجی به دستور داعش که به زندان ابد محکوم شد، برگزار گردید.

هدف از این اقدام محکوم کردن سیاست دولت آلمان در مورد دفاع از جانبداران حزب در تاجیکستان ممنوعه نهضت اسلامی عنوان می‌شد که به دلایل ملاحظات سیاسی ومنافع مشترک آلمان و تاجیکستان از برگزاری این تجمع خودداری کرده اند.

خواستار آزادی زندانیان سیاسی، پایان دادن به شکنجه در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها و قطع تعقیب و فشار خانواده‌های مخالفان سیاسی حکومت شدند.