اسفند ۰۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۲ Asia/Dushanbe
  • کاهش معاملات تجاری تاجیکستان و ازبکستان درماه ژانویه سال جاری

میزان معاملات تجاری تاجیکستان و ازبکستان در ماه ژانویه سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بیش از 10 میلیون دلار کاهش یافته است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه اسپوتنیک، درماه ژانویه سال 2018 این شاخص 15 میلیون و800 هزار دلاربود که اکنون به 5 میلیون و700 میلیون دلار رسیده است.

دراین میان حجم صادرات محصولات تاجیکستان به ازبکستان در ماه ژانویه سال جاری 2 میلیون و500 هزار دلار اعلام شده است که دردوره مشابه سال قبل نزدیک به 9 میلیون دلاربوده است.

همچنین واردات محصولات ازبکستان به تاجیکستان درماه ژانویه سال جاری 3 میلیون و200 هزاردلاراعلام شده است که دردوره مشابه سال قبل این شاخص 6 میلون و 700 هزاردلار را تشکیل می داد.

این درحالی است که حجم معاملات تجاری تاجیکستان و ازبکستان درسال 2018 به 155 میلیون دلاررسیده بود که طی 4 سال اخیر از رشد قابل ملاحظه ای برخوردارشده است، زیرا درسال 2014 ودوران سردی روابط تاجیکستان و ازبکستان این شاخص تنها 13 میلیون دلار بود.

دردوران ریاست جمهوری اسلام کریم اف در ازبکستان تنها دو گذرگاه مرزی میان این کشور و تاجیکستان فعالیت می کرد که همزمان با نخستین سفرشوکت میرضیایف به دوشنبه درماه مارس سال 2018 تمامی 16 گذرگاهها بازگشایی شدند و معاملات تجاری دوجانبه رونق گرفت.

 

کلیدواژه