اسفند ۰۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۹ Asia/Dushanbe
  • ثبت نام دوباره سیم کارتها در تاجیکستان مغایر با قانون است

حقوقدان سرشناس تاجیک معتقد است که ثبت نام دوباره سیم کارت تلفن های همراه در تاجیکستان مغاییر با قوانین حقوقی این کشور می باشد.

به گزارش رادیوتاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه آسیا پلوس، رحمت الله زایراف با اشاره به الزامی شدن ثبت نام سیم کارت ها درتاجیکستان گفته است که تنها یک سال قبل در این کشورتمامی سیم کارت های تلفن همراه به ثبت رسیده بود و ضرورتی ندارد که این کارتکرار گردد.

 ازدیدگاه وی درسال 2018  تاجیکستان به درخواست مرکز ضد تروریستی کشورهای عضو جامعه همسود ثبت نام تمامی سیم کارتهای موجود در دست اتباع خود را انجام داد که این اقدام هم مغایر با قوانین حقوقی بود اما به دلیل مطرح شدن بحث تروریسم می توان این اقدام را درک کرد ولی نمی توان مردم را مجبور کرد که به خاطر شناسنامه جدید دوباره سیم کارتهای خود را طی  شش ماه ثبت نام کنند.

رحمت الله زایراف تاکید کرده است که در تاجیکستان شهروندان این کشور نمی توانند علیه چنین اقدامی اعتراض وشکایت کنند زیرا هیج نهاد حقوقی از جمله دادگاه قانون اساسی، دادگاه عالی و دادگاه عالی اقتصادی این کشور براساس قانون ازاختیارات بررسی چنین شکایات برخوردارنیستند واعتراض شهروندان به جایی نخواهد رسید.  

رئیس جمهور تاجیکستان روز 9 فوریه دستورالعمل حکومت تاجیکستان درباره فروش سیمکارت ها را امضا کرد. براساس این دستور، افرادی که شناسنامه جدید ندارند باید دوباره ثبت نام کنند.

مچنین هر یک ازشهروندان فقط اجازه دارند برای دوسیمکارت ثبت نام کنند وسیمکارتهایی که درطول شش ماه استفاده نمی شوند قطع خواهند شد.

درمتن این دستورهمچنین ضرورت ارائه شناسنامه جدید (شناسنامه نمونه سال 2014) برای خرید سیمکارت تاکید شده است.

مسئولین این بخش ها موظف به نصب دوبین های تشخیص هویت شهروندان درمکانهای فروش سیمکارت هستند.

 

کلیدواژه