اسفند ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۱ Asia/Dushanbe
  • جایکا: وابستگی به درآمد مهاجرین کاری اقتصاد تاجیکستان را آسیب‌پذیر می کند

رئیس نمایندگی آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در تاجیکستان گفت: حجم انتقال پول مهاجرین کاری به «دوشنبه» حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی تاجیکستان را تشکیل می‌دهد که این امر اقتصاد این کشور را در قبال عوامل خارجی آسیب پذیر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن در تاجیکستان میزگردی را در مورد نتیجه تحقیقاتی که توسط موسسه مطالعات این آژانس تحت عنوان «مهاجرت و انتقال پول توسط نیروی کاری در تاجیکستان» صورت گرفته، برگزار کرد.

هدف اصلی این مطالعات درک و شناخت بیشتر در مورد پدیده مهاجرت و انتقال پول به خانوادها در تاجیکستان، بویژه با توجه به چرخه و هزینه مهاجرت، مهارت های مهاجران و انتقال پول عنوان شده است.

بنا به اشاره نمایندگی «جایکا»، (آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن) در تاجیکستان این تحقیقات برخی توصیه های سیاسی را به دولتمردان ارائه کرده که با اجرای آن کاهش فقر در تاجیکستان و توسعه کلی اقتصادی این کشور را به دنبال خواهد داشت.

«هیدکی تانابه» رئیس نمایندگی جایکا در تاجیکستان در این میزگرد گفت: نتایج به دست آمده مبنایی را برای مطالعه بیشتر نقش مهاجرت و تدوین سیاست های مربوطه را فراهم می‌کند.

وی از شرکت کنندگان این میزگرد برای استفاده از این اطلاعات در فعالیت های خود بعد از انتشار رسمی آن دعوت کرد.

به گفته تانابه، بسیاری از مهاجران تاجیک برای کار و فعالیت به روسیه و تعدادی دیگر به قزاقستان سفر می‌کنند.

وی افزود، علیرغم برخی نوسانات حجم انتقال پول مهاجران به «دوشنبه» حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی تاجیکستان را تشکیل می‌دهد که این امر اقتصاد این کشور را در قبال عوامل خارجی آسیب پذیر می‌کند.

در این میزگرد نمایندگان وزارت کار، مهاجرت و اشتغال، وزارت آموزش و پرورش، کمیته سرمایه گذاری و مدیریت امور دولتی تاجیکستان، سازمان های بین المللی و سازمان های غیر دولتی شرکت کردند.

 

 

کلیدواژه