اسفند ۱۷, ۱۳۹۷ ۱۸:۰۵ Asia/Dushanbe
  • خداحافظی سفیر ایران در تاجیکستان با مقامات این کشور

«شکورجان ظهوراف» رئیس مجلس تاجیکستان از تلاش های حجت الله فغانی سفیر ایران در این کشور قدردانی کرد و گفت:شما در مدت ماموریت خود آن چه که می توانستید برای تحکیم و توسعه دوستی میان دو ملت و دولت ایران و تاجیکستان انجام دادید.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل ازسایت سفارت ایران در تاجیکستان؛ رئیس مجلس تاجیکستان در دیدار خداحافظی سفیر تهران در دوشنبه، با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه ایران افزود: انقلاب اسلامی ایران در چهل سال گذشته فراز و نشیب زیادی را از سرگذرانده و به موفقیت های فراوانی دست یافته است و حتما خواهد توانست مشکلات اخیر را نیز پشت سر بگذارد.

ظهور اف به ظرفیت های مکمل اقتصادی دو کشور و کمک ها و سرمایه گذاری های ایران در تاجیکستان پس از استقلال این کشور اشاره کرد و افزایش همکاری ها را  در این زمینه خواستار شد.

وی با تاکید بر ضرورت تداوم روند تقویت روابط دو جانبه گفت: ایران و تاجیکستان ریشه ها، فرهنگ، دین ، زبان و تاریخ و تمدن مشترکی دارند و ایران در دستیابی به صلح در دوران جنگ داخلی تاجیکستان در کنار ما بود و این قابل انکار نیست.

در این دیدار سفیر  ایران نیز با تشکر از حمایت ظهوراف از تقویت روابط  تهران - دوشنبه، بر لزوم  تقویت مناسبات دو کشور به خصوص در حوزه سفرها و تعاملات پارلمانی تاکید کرد.

وی با اشاره به توانمندی ایران در صادرات خدمات فنی و مهندسی افزود: در دوران ماموریت خود تلاش کردم شرکت های ایرانی در طرح های توسعه ای و زیربنایی تاجیکستان مشارکت خوبی داشته باشند که در نتیجه این تلاش ها هم اکنون هشت شرکت ایرانی در روند ساخت سد و نیروگاه بزرگ راغون تاجیکستان حضور دارند و کیفیت کار آنها مورد رضایت مقامات عالی تاجیکستان است.

 خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داد که سفیر ایران در دیدار خداحافظی خود با «عثمان علی عثمان زاده» وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان و رئیس تاجیکی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و تاجیکستان نیز بر تداوم و تعمیق همکاری های بسیار خوب و سازنده دو کشور در حوزه های نیروگاه ها، سد سازی و آب و انرژی تاکید کرد.

فغانی با اشاره به نقش و اهمیت وزرات نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزارت انرژی و منابع آب جمهوری تاجیکستان به عنوان متولیان کمیسیون مشترک، از روابط خوب و همکاری های سازنده عثمان زاده قدردانی کرد.

وزیر انرژی تاجیکستان نیز ضمن اشاره به عملکرد عالی و توانمندی های بی نظیر شرکت های فنی و مهندسی ایرانی در اجرای طرح های حوزه آب و برق تاجیکستان، بویژه سد و نیروگاه برق آبی راغون، از تلاش های بی وقفه حجت الله فغانی در پیشبرد روابط دو کشور بویژه در حوزه انرژی تشکر کرد.

حجت الله فغانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه در پایان ماموریت خود در تاجیکستان همچنین با وزیر امور خارجه و سایر مقامات تاجیک نیز دیدار و با آنان خداحافظی کرد.

کلیدواژه